פיקוח, מיסוי, אכיפה ואזהרות – ארגון הבריאות העולמי קורא למאבק מעשי בעישון

M – Monitor
P – Protect
O – Offer help
W – Warn
E – Enforce bans
R – Raise taxes

ה-MPOWER הוא תמצית של 6 אסטרטגיות נבחרות שארגון הבריאות העולמי WHO גזר מתוך האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק, ה-FCTC:

M – פיקוח על מדיניות שימוש בטבק ומניעתו

אחד הרכיבים החיוניים ליישום והערכת כל מדיניות לפיקוח על הטבק הוא קיומו של מידע מדויק אודות המגפה ואודות מאמצי ההתערבות למיגורה. רק בהימצא נתונים איכותיים ניתן לנהל ביעילות את מגפת הטבק ולשפר את דרכי הפעולה במסגרת המלחמה בה. פיקוח נאות מספק למקבלי ההחלטות את הנתונים להם הם זקוקים לשם קביעת מהלכים בהתאם לצרכי קבוצות רלוונטיות שונות, והפצת מידע אמין מאפשרת לכל בעלי העניין לקבל תמונה ברורה של המגפה.

P – הגנה על בני אדם מפני חשיפה פאסיבית לעשן טבק

לכל האנשים הזכות להכניס לריאותיהם אוויר נקי, ואין שום ״רמה בטוחה״ של חשיפה פאסיבית לעישון: גם חשיפה קצרה לעשן סיגריות יכולה לגרום למחלות קשות, כגון סרטן. חקיקה הנוגעת לאזורים נקיים מעישון הינה פופולרית מאוד בכל מקום בו היא קיימת, והיא אינה פוגעת בעסקים. רק חקיקה מקיפה נגד עישון בכל המרחב הציבורי תגן על אנשים מפני נזקי העישון הפאסיבי.

O – הצעת עזרה בגמילה מטבק

יותר ממיליארד מעשנים ברחבי העולם הם קורבנות של מגפת הטבק, רובם מבקשים להיגמל כשהם הופכים מודעים לסכנות העישון. למרבה הצער, רק מעטים מקבלים את הסיוע לו הם זקוקים להתגברות על התלות. כאן נכנסות לתמונה מערכות הבריאות, הנדרשות ליישם תכניות גמילה מטבק שיהיו נגישות ויכללו קווי תמיכה טלפוניים ומתן תרופות רלוונטיות בעלות נמוכה. עוד יש לרתום למאבק את כל עובדי מערכות הבריאות, ועל ממשלות להשתמש ברווחי מיסוי הטבק לעזרה למכורים בתהליך הגמילה.

W – אזהרה מפני סכנות העישון

אזהרות הבריאות המופיעות על גבי אריזות מוצרי העישון מגיעות לכלל המעשנים ואינן עולות דבר לממשלה. מכיוון שרק מעטים מבין משתמשי הטבק מבינים את מלוא הסיכונים הבריאותיים הגלומים בכך, יש חשיבות גדולה להופעת האזהרות משני צדי אריזות המוצרים, בכתב גדול וברור, תוך פירוט של מחלות ספציפיות שגורם העישון. הוספת תמונות של מחלות יעילה יותר ביחס לכיתוב לבדו. עוד חשוב לפרסם את סכנות העישון באמצעות מודעות ממומנות ופנייה לעיתונות להפצת מסרים כנגד העישון.

E – אכיפת איסורים על פרסום, קידום ומתן חסות לעישון

בעוד שתעשיית הטבק מוציאה עשרות מיליארדי דולרים בשנה על פרסום וקידום מוצריה, איסור מוחלט על כל פרסום, קידום וחסות ישירים ועקיפים של המוצרים יכול להפחית משמעותית את הצריכה, ובכך להגן על אנשים, ובעיקר על בני נוער, מפני הטקטיקות המאפיינות את התעשייה. אלא שאפקטיביות המהלך תלויה בכך שהאיסור יחול על כל ערוצי הפרסום האפשריים, מבלי לאפשר לתעשיית הטבק לנתב את משאביה לאפיקי קידום אחרים. התנגדותה של תעשיית הטבק למהלכים הללו נובעת מיעילותם הרבה.

R – העלאת מיסים על טבק

כאמצעי בודד, העלאת מחיר הטבק באמצעות מיסוי גבוה יותר היא דרך הפעולה האפקטיבית ביותר הן לעידוד צרכני טבק להיגמל והן למניעת התחלת עישון אצל ילדים ובני נוער. משום כך, יש להשוות את המיסוי על מוצרי טבק זולים לזה החל על מוצרים יוקרתיים, ולהגדיל את המיסוי באופן שוטף, נוכח אינפלציה וכוח קנייה צרכני. מיסוי טבק נתמך על ידי מרבית הציבור ומכניס לממשלה רווחים שאותם ניתן להקצות לדרכי פעולה נוספות לצורך שליטה בטבק.

ישראל, החתומה על אמנת ה-WHO FCTC, נדרשת לפעול ליישום אסטרטגיות ה-MPOWER, למען בריאות אזרחיה ותושביה ולהגנה על הנוער מפני הילכדות במגפה הממכרת.

למידע נוסף אודות אסטרטגיות ה-MPOWER:

https://www.who.int/tobacco/mpower/en/

המיזם למיגור העישון - אסטרטגיות המדיניות והפעולה המומלצות למאבק בעישון - MPOWER