דע את האויב: הסיגריה האלקטרונית

מוצר העישון החדש שמאיים על בריאות הנוער

בשנים האחרונות חדר אל השוק מוצר עישון חדש: הסיגריה האלקטרונית, המשווקת על ידי היצרנים כתחליף עישון למבוגרים אשר ״לכאורה״ מסוכן פחות מהסיגריה. המדובר הוא במכשיר עישון המוצע למכירה בצורות ובגדלים שונים, ואשר לרוב מורכב מסוללה, מגוף חימום וממיכל לאחסון נוזל. אופן פעולת המכשיר הוא ייצור תרסיס על ידי חימום הנוזל, המכיל בדרך כלל ניקוטין, חומרי טעם כלשהם וכימיקלים נוספים המסייעים ליצירת התרסיס.

התרסיס נשאף אל הריאות ועלול להישאף גם על ידי מי שנמצא בסביבת המשתמש, דרך העשן הנפלט מפיו או מאפו. ״מערכות אלקטרוניות להעברת ניקוטין״ או Electronic Nicotine Delivery Systems) ENDS) הוא שם כולל למוצרים מסוג זה. יש לציין שמצויים בשוק גם מוצרים דומים שעל פי הצהרת היצרן אינם מכילים ניקוטין (Electronic Non-Nicotine Delivery Systems או ENNDS), אך בבדיקות רשמיות נמצא שנוזלים רבים שהוצהר לגביהם שהם כוללים ״אפס ניקוטין״ מכילים בפועל את החומר הממכר.

התרסיס הנשאף וננשף על ידי המשתמש בסיגריה אלקטרונית עשוי להכיל חומרים מזיקים ובעלי פוטנציאל לגרימת נזק, בהם ניקוטין, חלקיקי אולטרפין שיכולים להישאף עמוק אל תוך הריאות, חומרי טעם כמו דיאסטיל (כימיקל שנקשר למחלת ריאות קשה), תרכובות אורגניות נדיפות, כימיקלים הגורמים לסרטן ומתכות כבדות, כגון ניקל, בדיל ועופרת.

מכיוון שמדובר במוצר חדש יחסית לסיגריות, מדענים עדיין לומדים את ההשלכות הבריאותיות קצרות וארוכות הטווח של הסיגריות האלקטרוניות. יחד עם זאת, כבר ידוע שמלבד הכימיקלים העשויים להזיק לגוף, מעצם היותן מכילות ניקוטין הסיגריות האלקטרוניות ממכרות מאוד, רעילות לעוברים, עלולות להזיק להתפתחות מוחם של מתבגרים ומבוגרים צעירים בתחילת שנות ה-20 לחייהם ומסכנות נשים בהיריון ואת התפתחות תינוקן. זאת ועוד, מוצרים פגומים כבר גרמו להתפוצצות ולהצתה, עד כדי פציעה קשה. סכנה נוספת לילדים ומבוגרים כאחד גלומה בבליעה, בשאיפה או בספיגת נוזל הסיגריה האלקטרונית דרך העור או העיניים.

זרקור על בני הנוער בארץ

זרקור על הנוער בארץ:

בקרב בני הנוער היהודים בגילי 15-17 במדינת ישראל, ב-2020 מוקמה הסיגריה האלקטרונית במקום השני אחרי הסיגריה במדד אמצעי העישון הראשון שבו התנסו בני נוער, כאשר כחמישית (19.7%) מבני הנוער שהחלו לעשן באותה שנה נכנסו אל עולם העישון דרך הסיגריה האלקטרונית.

עוד ב-2020, 23.1% מבני הנוער בגילים 15-17 שהתנסו בעישון ניסו סיגריה אלקטרונית. למעשה, הסיגריה האלקטרונית היא מוצר העישון היחיד בו חלה עלייה משמעותית באחוזי ההתנסות בקבוצת גיל זו מ-2018 ל-2019, עלייה מבהילה של 72%. מגמה זו המשיכה גם אל תוך 2020, עם עלייה נוספת של 23%.

בקרב בני הנוער שנלכדו בעולם העישון ומעשנים על בסיס יומי, שבועי או לעתים רחוקות יותר, הסיגריה האלקטרונית מובילה עם 9.7% מבני הנוער היהודים. גם בארה״ב, הסיגריה האלקטרונית היא מוצר העישון הפופולרי ביותר בקרב בני נוער.


לדוח האחרון של ארגון הבריאות העולמי WHO (עמ׳ 56-58) לחצו כאן.

למידע מתוך אתר ה-CDC (רשות בריאות הציבור האמריקאית) לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך