הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית: סכנה רבתי במסווה של התנסות בודדת

המניפולציה המסוכנת הגלומה במוצר העישון החדש שחדר אל השוק הישראלי

מוצר עישון חדש ומסוכן חדר אל השוק הישראלי – הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית, אשר כמו זו הרב-פעמית נועדה לצריכת נוזל מילוי מאודה במגוון טעמים, המכיל ניקוטין ממכר.

מעבר לסכנות הגלומות בהתמכרות לניקוטין, הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית, אשר גוף החימום ונוזל האידוי שלה מצויים באריזה אחת שאינה ניתנת להפרדה או למילוי חוזר, צופנת בחובה סכנות נוספות לציבור בכלל ולבני נוער בפרט, בשל כמה מאפיינים ייחודיים:

  1. שיווק המוצר כ״גדג׳ט״ אלקטרוני נחשק, המהווה אטרקציה בקרב בני נוער (מאפיין זה משותף הן לסיגריה האלקטרונית הרב-פעמית והן לזו החד-פעמית).
  2. הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית מציעה 800-1,600 שאיפות ליחידה (בין 4 ל-8 חפיסות סיגריות).
  3. מחירה הזול משמעותית ביחס לסיגריה אלקטרונית רב-פעמית (הזול כשלעצמו, בשל היעדר השוואת מס על סיגריות אלקטרוניות בדומה למס על סיגריות).
  4. המניפולציה השיווקית המתוחכמת והמסוכנת שב״חד-פעמיות״ של המוצר: המחיר הזול והתפיסה לפיה ״פעם אחת״ לא תגרום להתמכרות, מכניסים את בני הנוער למעגל העישון דרך עוד ועוד שימושים ״חד-פעמיים״ זולים, מה שמסתכם בצריכה קבועה ובמעבר להתנסות במוצרי עישון אחרים, כמו סיגריות רגילות.
  5. ערעור תחושת הסכנה שבשימוש במוצר ״חד-פעמי״.
  6. המוצר נמכר ומפורסם באופן חופשי, בשל העדר אכיפתו של חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. הוא נמכר בפיצוציה השכונתית, מחולק בחינם במסיבות ומפורסם ברשתות החברתיות.
  7. מידת הבטיחות וריכוז הניקוטין של המוצרים, שמרביתם מיוצרים בסין ללא כפיפות לתקינה כלשהי, אינם ברורים, מה גם שריח נוזל המילוי עוד בטרם השימוש בהם מעיד על דליפה אפשרית.

 

מסקר שערך המיזם למיגור העישון במהלך מרץ-אפריל 2021 עלה כי הסיגריות האלקטרוניות הפכו למוצר ההתנסות המוביל בקרב בני נוער באוכלוסייה היהודית בישראל: 24% מבני ה-15-17 התנסו בסיגריות אלקטרוניות, מתוכן 6.1% היו סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, זאת למרות שאלה החלו להימכר בישראל רק בחודשים האחרונים.

אשליית ה״חד-פעמיות״ לצד מחירו הזול של המוצר והיעדר האכיפה יוצרים מלכודת דבש עבור בני הנוער, הנכנסים אל עולם העישון ומתמכרים לניקוטין דרך שימוש חוזר ומרובה במוצרים ״חד-פעמיים״. מחובתנו לפעול להגבלת השיווק של סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, להטלת מיסוי על הסיגריות האלקטרוניות הרב-פעמיות, לאכיפת החוקים המגבילים את שיווקן ופרסומן ולהסברה החושפת את טבען האמיתי והמסוכן.

 

המיזם למיגור העישון לוגו לבן

כל העדכונים והחדשות
בנושא מיגור העישון
אצלכם למייל

הירשמו עכשיו