על מכוניות מרוץ, קהל צעיר מאוד וסכנה שאורבת מעבר לסיבוב

חברות העישון והניקוטין אינן נחות לרגע: על כל רגולציה ואיסור שצצים נגדן, הן מצליחות למצוא פרצות נכלוליות להמשך גריפת רווח על חשבון בריאות הציבור. ב-2020 חשף ארגון ה-STOP, שומר סף עולמי נגד תעשיית הטבק, את ממדי המימון של מרוצי המכוניות הפופולריים, הפורמולה 1, על ידי חברות הטבק המובילות פיליפ מוריס ובריטיש אמריקן טובאקו. עד כה, קבע ה-STOP, העבירו חברות הטבק לידי הפורמולה 1 סכום עצום של כ-4.5 מיליארד דולר. מדוע הדבר כה חשוב להן?

stop - a global tobacco industry watchdog logo

המשוואה פשוטה: ניקח את העובדה שחלון הכניסה המסוכן ביותר לעולם העישון, זה שבמהלכו נדרשות רק התנסויות ספורות על מנת להתמכר לניקוטין, מצוי בגילים 12-24, ונצרף אליה את הנתון לפיו שליש ממעריצי הפורמולה 1 הם צעירים עד גיל 25. מה שמתקבל הוא קהל יעד ממוקד ונתון להשפעה, שהוא מכרה זהב עבור חברות הטבק. ״שליש״, אגב, שווה למספר עצום של כ-144 מיליון צעירים, מתוך 433 מיליון צופי הפורמולה 1.

במצב העניינים המגוחך, המסוכן והקלוקל המחבר בין פעילות ספורטיבית חיובית לבין עישון ממית, לשני הצדדים יש רווח (על חשבון בריאותם של בני הנוער והצעירים): חברות הטבק מקדמות בפרסומיהן את מרוצי הפורמולה 1, ותחת מטריית הפורמולה 1 מקודמים מותגים של חברות הטבק בערוצי המדיה ובהפצה ברשתות החברתיות. למשל, חסויות של החברות ומותגי העישון שלהם מופיעים בסרטוני פורמולה 1 המשודרים ב-Netflix ומציגים ראיונות עם צוותי הנהיגה. צוותי הנהיגה הללו אינם ״סתם ספורטאים״, אלא דמויות המוערצות על ידי הצעירים הצופים בהם בהתלהבות, והחיבור של מוצרי הטבק אל אותם מושאי הערצה יוצר למוצרים תדמית נחשקת בקרב בני הנוער, הפגיעים במיוחד לעישון. גם המכוניות, המהוות את מוקד האירוע, נושאות לעתים את סמלי מותגי העישון.

במסגרת הפרסום של חברות הטבק במרוצים ועל מכוניות יוקרה נחשקות מתוצרת פרארי ומקלרן, הן נאלצות לא פעם לתחבולות ולעיגולי פינות בשל רגולציות וחקיקות גלובליות או כאלה החלות במדינות מסוימות. כחלק מתכסיסיהן, החברות מציגות לעתים מותגים חדשים שטבעם טרם ברור, כמו מותגי סיגריות אלקטרוניות, לצד סיסמאות מוליכות שולל כמו "A Better Tomorrow".

כל בר דעת מבין שאין כל זיקה בין פעילות ספורטיבית לבין טבק ועישון, ושלמעשה מדובר בשני קצוות מנוגדים. מחברי הדוח שפורסם כעת גורסים כי הסיבה היחידה לחיבור בין הפורמולה 1 לבין חברות הטבק ולהתמדתו העיקשת היא פשוט הקושי הרב של ארגון מרוצי המכוניות להיפרד מתמיכה כספית כה משמעותית. מחברי הדוח קוראים למקבלי ההחלטות בארגון הפורמולה 1 לשים סוף לחסות של חברות הטבק למרוצים.

לדוח ה-Driving Addiction המלא, לחצו כאן

המיזם למיגור העישון - לא עוצרים באדום חברות הטבק מקדמות את מרוצי הפורמולה 1