כיצד חברות הטבק מנצלות מרוצי מכוניות ללכידת קהל צעיר

ב-2020 חשף ארגון ה-STOP, שומר סף עולמי נגד תעשיית הטבק והניקוטין, את ממדי המימון של מרוצי המכוניות הפופולריים, הפורמולה 1, על ידי חברות הטבק המובילות פיליפ מוריס ובריטיש אמריקן טובאקו: כ-4.5 מיליארד דולר הועברו עד היום לארגון הפורמולה 1 על ידי חברות הטבק. הסיבה למתן החסות בסכומים אסטרונומיים פשוטה למדי.

stop - a global tobacco industry watchdog logo

שליש ממעריצי הפורמולה 1 הם צעירים מתחת לגיל 25, או כ-144 מיליון מתוך 433 מיליון צופי המרוצים. מכיוון שגילי 12-24 מהווים את חלון הכניסה המסוכן ביותר לעולם העישון, בו מספיקות התנסויות ספורות בניקוטין לפני שמתמכרים אליו, הבחירה של חברות הטבק בפורמולה 1 ברורה, למרות החיבור האבסורדי בין ספורט לבין עישון, כלומר בין פעילות שטופת אדרנלין שאמורה להטיב עם הבריאות לבין פעילות שמחסלת בגוף כל חלקה טובה.

בתוך החיבור משולל ההיגיון הזה, מתקיימת סימביוזה של קידום שתורמת לשני הצדדים (על חשבון בריאות הצעירים): מצד אחד, חברות הטבק מקדמות בפרסומיהן פעילות ספורטיבית חיובית (מרוצי הפורמולה 1), ומצד שני חברות הטבק מקודמות תחת מטריית הפורמולה 1 בערוצי המדיה ובהפצה ברשתות החברתיות. למשל, חסויות של החברות ומותגי העישון שלהן מופיעים בסרטוני פורמולה 1 המשודרים ב-Netflix ומציגים ראיונות עם צוותי הנהיגה המוערצים על ידי הנוער. צוותי הנהיגה נתפסים בעיניי צעירים הצופים בפורמולה 1 כדמויות לחיקוי, וקשירתם אל מוצר כלשהו, במקרה זה מוצר עישון, מעלה את קרנו בעיניי הצעירים, הפגיעים במיוחד לנזקי הטבק והניקוטין. גם המכוניות, המהוות את מוקד האירוע, נושאות לעתים את סמלי מותגי העישון.

חברות הטבק, שנאלצות להתמודד עם רגולציות וחקיקות גלובליות וברמת המדינה, מוצאות תמיד את הדרך להמשיך ולתת את חסותן למרוצים. כחלק מתכסיסיהן, הן מציגות לעתים מותגים חדשים שטבעם טרם ברור, כמו מותגי סיגריות אלקטרוניות לצד סיסמאות מוליכות שולל כמו "A Better Tomorrow".

בדוח שפורסם כעת טוענים מחבריו כי לבעלי הפורמולה 1 קשה מאוד להיפרד מתמיכה כספית כה משמעותית, והם קוראים למארגני המרוצים לשים סוף לחסות חברות הטבק למרוצים.

לדוח ה-Driving Addiction המלא, לחצו כאן

משחק מכור חברות הטבק מקדמות את מרוצי הפורמולה 1. כיצד מנצלות חברות הטבק מרוצי מכוניות ללכידת קהל צעיר