עישון כפוי של אדי סיגריות אלקטרוניות גורם לתסמיני ברונכיטיס בקרב צעירים

מחקר אמריקאי חדש מאשר פן נוסף של נזקי המוצר

מחקר שנערך באוניברסיטת דרום קליפורניה שבלוס אנג׳לס בנושא שאיפה של אדי ניקוטין שמקורם בסיגריות אלקטרוניות מצא קשר בין חשיפה לאדים אלה לבין סיכון מוגבר לתסמיני ברונכיטיס ולקוצר נשימה בקרב צעירים. הדבר מהווה נדבך חשוב בחיזוק הרגולציה האוסרת על שימוש במוצרים אלה במרחב הציבורי.

למרות שהחשיפה הפאסיבית לחלקיקים הנפלטים מסיגריות אלקטרוניות קטנה יותר מהחשיפה לחלקיקים הנפלטים מסיגריות רגילות, רמות חלקיקי האולטרפין בתרסיסי סיגריות אלקטרוניות עשויות להיות גבוהות יותר ביחס לאלה המצויות במוצרי עישון מסורתיים. מלבד זאת, תרסיס הסיגריות האלקטרוניות מכיל גם תרכובות נדיפות ומתכות המזיקות לרקמת הריאה.

לשם בחינת השפעות האדים על מערכת הנשימה של בני נוער וצעירים, החוקרים בדקו נתונים שסופקו על ידי 2,090 נבדקים ל-Southern California Children's Health Study. הנתונים שנאספו כללו מידע שנתי על בריאות מערכת הנשימה, על אידוי אקטיבי ופאסיבי של ניקוטין ועל חשיפה קונבנציונאלית לעשן טבק וקנאביס בבתים, החל משנת 2014, עת היו הנבדקים בני 17 בממוצע, ועד ל-2019.

החוקרים הגדירו הימצאות של תסמיני ברונכיטיס במקרים הבאים: ברונכיטיס ב-12 החודשים האחרונים; שיעול בבוקר במשך 3 חודשים ברציפות; גודש או ליחה שאינם תסמיני צינון. שריקה בנשימה נרשמה על בסיס דיווח עצמי של שריקה בחזה במהלך 12 החודשים האחרונים, ואילו קוצר נשימה התייחס למצב בו הדבר נחווה בעת הליכה מהירה על קרקע שטוחה או במעלה גבעה מתונה.

בין הממצאים:

  • שכיחות השאיפה הפאסיבית של אדי ניקוטין בקרב בני הנוער עלתה מ-12% ל-16% בין 2014 ל-2019, בעוד ששכיחות העישון הפאסיבי של מוצרי עישון מסורתיים מבוססי טבק ירדה מ-27% ל-21%.
  • שכיחות השריקות (על פי דיווח עצמי) ותסמיני הברונכיטיס עלתה מ-12% ל-15% ומ-19.5% ל-26%, בהתאמה. שכיחות קוצר הנשימה לא הדגימה מגמה ברורה, ונעה בין 16.5% ל-18%.
  • מרבית הנבדקים (93%-76%) שנחשפו באופן פאסיבי לאדי ניקוטין במהלך שנות המחקר היו בעלי סיכוי גבוה יותר להשתמש באופן אקטיבי במוצרי טבק או קנאביס או להיחשף לעישון פאסיבי.
  • עבור נבדקים שנחשפו באופן פאסיבי לעישון סיגריות או קנאביס, או עישנו או אידו באופן אקטיבי, החשיפה הפאסיבית לאדי ניקוטין העלתה ב-40% את הסיכוי שידווחו על תסמיני ברונכיטיס וב-53% את הסיכוי שידווחו על קוצר נשימה, אך לא העלתה את הסיכוי לדיווח על שריקות.
  • ניתוח נתונים של 1,181 משתתפים שדיווחו שלא אידו או עישנו במהלך 30 הימים האחרונים העלה שהסיכוי שידווחו על שריקות או על קוצר נשימה עקב חשיפה לאדי ניקוטין באופן כפוי היה גבוה פי 2, והסיכוי שידווחו על תסמיני ברונכיטיס היה גבוה פי 3.

 

ממצאי המחקר דומים לאלה של מחקרים שנערכו בנושא עישון כפוי של מוצרי טבק מסורתיים. לדברי החוקרים, נדרשים כעת מחקרי המשך בזירות נוספות מלבד הבית, בכדי לבסס את מידת הקשר בין חשיפה לפליטה מסיגריות אלקטרוניות לתסמינים נשימתיים.

עוד נכתב כי למרות שבמקור סומנו מכשירי עישון מסוימים כתחליפי ניקוטין בעלי השלכות בריאותיות קטנות יותר, בפועל הולכות ומצטברות ראיות המצביעות על ההפך הגמור. החוקרים אף מביעים דאגה מכך ששיווק המוצרים מכוון לאוכלוסייה צעירה ופגיעה, כאשר 78% מתלמידי חטיבת הביניים (בארצות הברית) היו חשופים לפחות לפרסומת אחת לסיגריה אלקטרונית במהלך 2014-2016.

לבסוף, החוקרים מצביעים על הבדל גדול המתגלה לעתים בין תכולת הניקוטין המצוינת על אריזות הסיגריות האלקטרוניות לבין התכולה הנמדדת בפועל במעבדה.

לאור זאת, חשוב להמשיך ולעקוב אחר המחקרים המדעיים בתחום מוצרי העישון החדשים, יחד עם קביעת רגולציות על שיווק ומכירת סיגריות אלקטרוניות בדומה לאלה שקיימות על מוצרי הטבק המסורתיים, בכדי להבטיח הגנה על בריאות הציבור.

למחקר המלא לחצו כאן.

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך