אילו פלטפורמות מדיה חברתית מגבילות פרסום של מוצרי עישון?

מחקר חדש מצביע על ההבדלים במדיניות של פלטפורמות פופולריות

מחקר חדש שנערך בארצות הברית בחן את המדיניות המגבילה קידום ומכירת מוצרי טבק ועישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות, בפלטפורמות מדיה חברתית, כפי שהחברות המפעילות אותן קובעות עבור עצמן, לפי שיקול דעתן וללא רגולציה שמחייבת אותן לעשות זאת.

בהינתן השפע הקיים בתחום הקידום והמכירה של מוצרי עישון בפלטפורמות אלה, בין אם בצורת פרסומות גלויות ובין אם באופן סמוי באמצעות משפיענים ומובילי דעה, מובן כי הרגולציות הקיימות כיום אינן מספיקות להגבלת הפרסומות בערוצים הללו ולמניעת חשיפת בני נוער אליהן.

במחקר האמור, החוקרים העריכו את המדיניות הנוגעת לקידום ומכירת מוצרי טבק ב-11 פלטפורמות פופולריות בקרב צעירים, בהן גם Facebook ,Instagram ,TikTok ו-Twitter. בין היתר, נמצא כי:

– 9 מהן אסרו על פרסום בתשלום של מוצרי טבק ועישון.

– רק 3 מהן (Facebook ,Instagram ו-TikTok) אסרו מפורשות על הופעת תוכן מקודם (בתשלום) הכולל מוצרי טבק ועישון.

– 6 מהן הגבילו תכנים שמוכרים מוצרי טבק ועישון.

– 3 מהן ניסו למנוע גישה של קטינים לתכנים שמקדמים או מציעים למכירה מוצרי טבק ועישון (Facebook ,Instagram ו-YouTube).

– מרבית הפלטפורמות שנבדקו אוסרות על פרסום בתשלום של מוצרי טבק ועישון, אך רק מעטות מהן מתייחסות לצורות חדשניות יותר של קידום מוצרים אלה בקרב צעירים (משפיענים, למשל).

– שתיים מהפלטפורמות אינן מחילות כל מגבלות על קידום מוצרי טבק ועישון (Discord ו-Twitch). יש לציין שהראשונה אינה מאפשרת כל פרסום בתשלום, באופן כללי.

– ההפרה של הרגולציות הללו בפלטפורמות המדיה החברתית היא נפוצה.

3.6 מיליארד איש ברחבי העולם משתמשים בפלטפורמות מדיה חברתית, המהוות צינור משמעותי לשיווק מוצרי טבק ועישון בקרב בני נוער וצעירים ובאופן שמושך אותם, שכן בניגוד למדיה חד-כיוונית, כמו טלוויזיה ורדיו, הן אינטראקטיביות ומאפשרות השתתפות באמצעות פיצ׳רים נפוצים (תגובות, ״לייקים״, צירוף חברים ועוד). מלבד זאת, הופעת המוצרים ברשתות החברתיות מנרמלת את השימוש בהם.

בתוך כך, מחקרים קושרים בין חשיפה לשיווק מקוון של מוצרי טבק ועישון לבין תחילת השימוש במוצרים אלו בקרב בני נוער ובוגרים צעירים שמעולם לא עישנו לפני כן, ולבין עלייה בתדירות השימוש, להתקדמות לשימוש במספר מוצרים ולירידה בהפסקות העישון בקרב נוער שמשתמש במוצרי טבק ועישון.

לאור הנתונים, יש צורך בהול ברגולציה מקיפה בכל הנוגע לקידום מוצרי טבק ועישון בפלטפורמות המדיה החברתית ובמדיניות אפקטיבית של הגבלה ואכיפה. לדברי החוקרים, על תעשיית הטבק ליטול אחריות ולחדול מקידום מוצריה לבני נוער וצעירים בפלטפורמות דיגיטליות, לרבות מדיה חברתית. עוד קוראים החוקרים להפגנת מנהיגות הן מצד הפלטפורמות והן מצד רשויות הממשל, מהן מצופה לקבוע ולאכוף מדיניות שתגביל קידום של תוכן הקשור לטבק ועישון בפלטפורמות המדיה החברתית.

למאמר המלא לחצו כאן.

המיזם למיגור העישון - אילו פלטפורמות מדיה חברתית מגבילות פרסום של מוצרי עישון

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך