האם ל-Facebook ו-TikTok אכפת מהבריאות של ילדינו?

על מדיניותן של פלטפורמות מדיה חברתית בנוגע לפרסום מוצרי עישון

כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם, כ-3.6 מיליארד איש, משתמשת בפלטפורמות מדיה חברתית, שהינן פופולריות במיוחד בקרב בני נוער וצעירים, וככאלה הן מהוות ערוץ משמעותי שדרכו מנסות חברות הטבק והעישון לשווק להם את מוצריהן.

בניגוד למה שמכונה ״מדיה חד-כיוונית״ (טלוויזיה, רדיו וכן הלאה), פלטפורמות המדיה החברתית הן אינטראקטיביות ומאפשרות השתתפות באמצעות פיצ׳רים שונים, כמו תגובות, סימון ״לייקים״, הוספת חברים, שיתוף ועוד. הופעת מוצרי העישון בפלטפורמות המדיה החברתית מנרמלת את השימוש בהם, כאשר פעמים רבות קידומם אינו גלוי, כמו במקרה של מודעות פרסומת, אלא מצוי ״בדרך אגב״ בתכנים שמעלים משפיענים ומובילי דעה.

היקף הקידום והמכירה של מוצרי טבק ועישון בפלטפורמות המדיה החברתית הוא עצום, ומכאן ברור שהרגולציות הקיימות אינן מספיקות להגבלת הפרסומות בערוצים הללו וחשיפת בני נוער אליהן.

כעת, מחקר חדש שנערך בארצות הברית בחן כיצד 11 פלטפורמות מדיה חברתית, הפופולריות ביותר בקרב צעירים, מגבילות קידום ומכירת מוצרי טבק ועישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות, באמצעות מדיניות שהן קובעות בעצמן, לפי שיקול דעתן.

בין הממצאים:

– 9 מהפלטפורמות אסרו על פרסום בתשלום של מוצרי טבק ועישון.

– רק 3 מהפלטפורמות (Facebook ,Instagram ו-TikTok) אסרו מפורשות על הופעת תוכן מקודם (בתשלום) הכולל מוצרי טבק ועישון.

– 6 מהפלטפורמות הגבילו תכנים שמוכרים מוצרי טבק ועישון.

– 3 מהפלטפורמות ניסו למנוע גישה של קטינים לתכנים שמקדמים או מציעים למכירה מוצרי טבק ועישון (Facebook ,Instagram ו-YouTube).

– מרבית הפלטפורמות שנבדקו אוסרות על פרסום בתשלום של מוצרי טבק ועישון, אך רק מעטות מהן מתייחסות לצורות חדשניות יותר של קידום טבק ועישון בקרב צעירים (שימוש במשפיענים, למשל).

– בשתיים מהפלטפורמות אין שום מגבלות על קידום ממומן של מוצרי טבק ועישון (Discord ו-Twitch, אבל הראשונה אינה מאפשרת שום פרסום בתשלום, באופן כללי).

– ההפרה של הרגולציות הללו בפלטפורמות האמורות נפוצה.

במקביל, מחקרים אחרים קושרים בין חשיפה לשיווק מקוון של מוצרי טבק ועישון לבין תחילת השימוש במוצרי טבק ועישון בקרב בני נוער ובוגרים צעירים שמעולם לא השתמשו במוצרי טבק ועישון לפני כן, וגם  לעלייה בתדירות השימוש במוצרי טבק ועישון, להתקדמות לשימוש במספר מוצרי טבק ועישון ולירידה בהפסקות העישון בקרב נוער שמשתמש במוצרים.

מה צריך כדי לשנות זאת? רגולציה מקיפה ואכיפה אפקטיבית בכל הנוגע לקידום מוצרי טבק ועישון בפלטפורמות המדיה החברתית. לדברי החוקרים, תעשיית הטבק והעישון צריכה לקחת אחריות ולהפסיק לקדם את מוצריה לצעירים בפלטפורמות דיגיטליות, והפלטפורמות ורשויות החוק צריכות לקבוע ולאכוף מדיניות רלוונטית.

כהורים וכאנשי חינוך, עלינו להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לתכנים שילדינו מתוודעים אליהם, להוות להם דוגמה אישית וליידע אותם על הנזקים הבריאותיים של המוצרים שאליהם הם נחשפים על ידי צפייה בסטורי של סלב ״תמים״, שממש לא במקרה נטל שאיפה ״אגבית״ מסיגריה אלקטרונית.

למאמר המלא לחצו כאן.

המיזם למיגור העישון - האם ל-Facebook ו-TikTok אכפת מהבריאות של ילדינו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך