האקדמיה האירופית לרפואת ילדים נגד הסיגריה האלקטרונית

מסקנות והמלצות חמורות לשמירה על ילדינו מפני המגפה החדשה

אם מישהו עדיין לא השתכנע שהסיגריות האלקטרוניות מהוות סכנה ממשית ומידית שמתפשטת בקרב הילדים ובני הנוער במסווה של מוצר תמים בטעם של ממתק, נייר עמדה  חמור ובלתי משתמע לשתי פנים שפרסמה האקדמיה האירופית לרפואת ילדים (EAP) מאשר את כל מה שכבר ידענו ומגביר את הדחיפות לפעול.

בנייר העמדה, שכולל 10 המלצות בנושא, מתוארות הסיגריות האלקטרוניות כמוצר שבאמצעותו תעשיית הטבק והניקוטין מנסה להגדיל את מספר המכורים החדשים לניקוטין. לדברי חברי האקדמיה, העובדה שהסיגריות האלקטרוניות משווקות בתואנה שהן "בטוחות יותר" ומקובלות יותר חברתית, רק מגבירה את פוטנציאל הנזק שלהן לילדים ולצעירים. למען הסר ספק, האקדמיה האירופית לרפואת ילדים מתייחסת בנייר העמדה הן למוצרים אלקטרוניים המכילים ניקוטין והן לכאלה שאינם מכילים ניקוטין, כבעלות פוטנציאל נזק גדול יותר אפילו מזה של עישון סיגריות רגילות.

עוד מציינת האקדמיה שהרקע לפרסום ההמלצות הוא אימוץ המוצרים במהירות רבה על ידי בני נוער וצעירים, כמו גם השימוש המאסיבי במדיה החברתית לשיווק המוצרים והמניפולציות של תעשיית הטבק, המובילים לרכישת המוצרים על ידי ילדים קטנים והסבירות שהשימוש בהם ייצור דור חדש של מכורים לניקוטין. נייר העמדה כולל סקירה של המוצרים ושל הנזקים הבריאותיים שהם גורמים להם, ומסכם בקריאה לפעולה באמצעות 10 המלצות, שעולות בקנה אחד עם המלצותיהם של הגופים העולמיים ששמים את בריאות הילדים והנוער במקום הראשון, בהם ה-American Academy of Paediatrics, ה-European Respiratory Society, ה-American Thoracic Society וה-International Federation of Respiratory Societies.

אלה ההמלצות והמסקנות שנוסחו במטרה לשמור על הילדים שלכם:

  1. יש להחשיב סיגריות אלקטרוניות למסוכנות, כל עוד לא יוכח אחרת, כאשר חובת ההוכחה על החברות המייצרות אותן. בפועל, הסיגריות האלקטרוניות מכילות אלפי נוזלים שונים שכל אחד מהם מורכב מעשרות אלפי כימיקלים. הרעילות של הכימיקלים האלה בטווח הבינוני והארוך אינה ידועה.
  2. הסיגריות האלקטרוניות הן שער להתמכרות לניקוטין. דבר זה כשלעצמו הוא בעל השלכות בריאותיות חמורות על בני נוער וצעירים, בלי שום קשר לדיון אם הן מהוות גם שער לעישון מוצרי טבק.
  3. יש לאסור על הוספת טעמים לנוזלי הסיגריות האלקטרוניות. האקדמיה מאמינה שהוספת טעמים לנוזלי הסיגריות האלקטרוניות היא מהלך מכוון של התעשייה להגברת השימוש במוצרים. הדבר שומט את הקרקע מתחת לטענה שלא הוכחה מדעית שהמוצר הוא אמצעי להפסקת עישון.
  4. ללא קשר לתכולת הניקוטין שבהן, סיגריות אלקטרוניות, מכילות כימיקלים שהרעילות האקוטית והכרונית שלהם אינה ידועה או ידועה כמזיקה. בין היתר, מדובר בחומרים הידועים כמסרטנים, כמקדמים דלקתיות וככאלה המדכאים את מערכת החיסון. ה-EAP מדגישה שיש להגן על ילדים ובני נוער מהשפעות הכימיקלים הללו, כולל בגין חשיפה פאסיבית.
  5. המכשירים שבהם נעשה שימוש לשאיפת הכימיקלים המסוכנים יכולים לשמש גם לשאיפת חומרים אחרים שיכולים גם הם להיות רעילים, למשל קנבינואידים. לדעת ה-EPA, אסור לאפשר גישה למכשירים כאלה לילדים ולבני נוער.
  6. ישנה כמות משמעותית של ראיות המצביעות על כך שהרעילות האקוטית של סיגריות אלקטרוניות גבוהה הרבה יותר מזאת של מוצרי טבק. האקדמיה קובעת שיש להגן על ילדים ובני נוער משלל מחלות הריאה האקוטיות שנגרמות משימוש בסיגריות אלקטרוניות.
  7. למרות שהרעילות הפוטנציאלית של הסיגריות האלקטרוניות בטווח הבינוני והארוך עדיין אינה ידועה, ידוע בהחלט שהרעילות האקוטית שלהן גבוהה יותר מזו של טבק. לכן, ה-EAP ממליצה שכל עוד לא הוכח אחרת – צריך להחשיב את הרעילות ארוכת הטווח של נוזלי הסיגריות האלקטרוניות כאיום גדול יותר מטבק.
  8. כמות משמעותית של ראיות מדעיות שנאספו באינספור מחקרים מצביעה על כך שנוזלי הסיגריות האלקטרוניות אינם רק חופפים ברעילותם לרעילות של טבק, אלא יש להם השפעות מזיקות נוספות בפני עצמן. לכן, ה-EAP ממליצה שלא להחשיב את נוזלי הסיגריה האלקטרונית לגרסה ״מדוללת״ של טבק, אלא להתייחס אליהם כרעילים בפני עצמם, בדרכים חדשות.
  9. יש להגן באמצעות רגולציה וחקיקה על ילדים ובני נוער, וגם על עוברים, מפני חשיפה לסיגריות אלקטרוניות. האקדמיה ממליצה שהחוק יתייחס לסיגריות אלקטרוניות בדיוק באותו אופן בו הוא מתייחס למוצרי טבק קונבנציונליים: לאסור על השימוש בהן במרחב הציבורי ובחללים סגורים, לאסור על כל פרסום שלהן, לארוז אותן באריזות אחידות עם אזהרות בריאותיות ולהטיל קנסות חמורים על מכירתן לילדים ולצעירים.
  10. האקדמיה מזהירה מפני השימוש שהתעשייה עושה במדיה וברשתות החבריות לשידול ילדים ובני נוער להתחיל או להמשיך להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, וממליצה לחייב רשתות חברתיות לקחת אחריות ולמנוע זאת.

המסמך החשוב של ה-EAP מצטרף לחזית למען בריאות ילדינו נוכח מגפת הסיגריות האלקטרוניות, על שלל רעליה וסכנותיה. בזמן שגלגלי החוק נעים באיטיות, כהורים וכמחנכים עלינו לעשות לביתנו ולהגן על ילדינו ככל הניתן מפני האויב האלקטרוני החדש, האורב להם מעבר לכל פינה.

למסמך המלא, הכולל מידע נוסף על סיגריות אלקטרוניות והשפעותיהן השליליות, לחצו כאן.

EAP-logo
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך