הוצאת הניקוטין ממוצרי הטבק לעישון

המקרה של ניו זילנד, ששועטת לעבר שוק נטול ניקוטין במוצרי הטבק

 

שוק ללא ניקוטין במוצרי העישון? אפשרי וישים, אם שואלים את ניו זילנד, שצועדת אל המהלך בכל הכוח, עם הצעת תיקון לחוק ה-Aorearoa New Zealand's Smokefree Environment and Regulated Products (Smoked Tobacco) Amendment Bill, אשר כוללת 3 צעדי מדיניות מרכזיים הנובעים מהמתווה האסטרטגי שפורסם באפריל 2021 – ה-Smokefree Aotearoa 2025 Action Plan:

  1. הוצאת הניקוטין מסיגריות ומוצרי טבק.
  2. הפחתה משמעותית של נקודות מכירה לטבק.
  3. מדיניות ״דור ללא עישון״.

מאמר חדש סוקר באופן ספציפי את הנתונים האחרונים התומכים ביישום המדיניות הראשונה, הוצאת הניקוטין מהמוצרים. טיוטת ה-Smokefree Aotearoa 2025 Action Plan מציעה להסיר את כל הניקוטין ממוצרי הטבק לעישון, או ליתר דיוק – להגביל את המינון במוצרים לפחות מ-0.4 מ״ג ניקוטין לגרם טבק. הטיעונים בעד הסרת הניקוטין הם כדלקמן:

  1. הדבר יפחית משמעותית את היותם של המוצרים ממכרים ואת משיכת הצרכנים אליהם, ובכך יאיץ את הירידה בשיעורי העישון.
  1. ישנן ראיות מחקריות חזקות לכך שמעשנים מוצאים סיגריות ללא ניקוטין מושכות ומספקות פחות, וסביר יותר שיינסו להיגמל ויפסיקו לעשן.
  1. נמצא שהחשש שהוצאת הניקוטין מסיגריות יביא לעישון מפצה ויגביר את החשיפה לרעלים הוא שגוי.
  1. ניו זילנד נמצאת בעמדה טובה לחיוב הוצאת הניקוטין מסיגריות, משום שמוצרי ניקוטין מסוכנים פחות ושאינם כוללים בעירה זמינים מאוד במדינה.
  1. התוכנית תיתמך באופן נרחב על ידי צעדי מדיניות נוספים המונהגים בניו זילנד, למשל הפחתת זמינות המוצרים ודור ללא עישון, כמו גם על ידי סיוע בגמילה מעישון.
  1. הוצאת הניקוטין ממוצרי העישון היא מהלך ישים טכנית, הזוכה לתמיכה רבה, גם בקרב מעשנים.

מחקרים עדכניים מספקים תמיכה חזקה להיתכנות ולצדק שבמהלך. בין תוצאות המחקרים התומכות בהוצאת ניקוטין מסיגריות מצויות אלה:

א. אנשים מקבוצות בהן העישון נפוץ יותר (למשל מי שסובל מבעיות נפשיות או משתייך למעמד סוציו-אקונומי נמוך) אשר משתמשים בסיגריות ללא ניקוטין הם בעלי סבירות גבוהה יותר לנסות להיגמל ולהפסיק לעשן.

ב. לא נמצאו תופעות לוואי כמו עלייה בעישון מפצה, במתח, בחרדה או בשימוש באלכוהול או סמים עקב מעבר לסיגריות ללא ניקוטין, מה ששומט את הקרקע מתחת לטענות ההפוכות של תעשיית הטבק והעישון.

ג. בקרב אנשים עם היסטוריה של חרדה והפרעות מצב רוח נמצא שסיגריות ללא ניקוטין הפחיתו את השימוש בסיגריות והגבירו באופן ניכר את שיעורי הגמילה  מעישון, ללא שינוי בחרדה, במצב הרוח ובמתח.

ד. מעשנים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שהשתמשו בסיגריות ללא ניקוטין עישנו פחות סיגריות, חשיפתם לקרצינוגנים פחתה ושיעורי הגמילה מעישון בקרבם עלו ביחס למשתמשים בסיגריות רגילות.

 

בין ההמלצות ליישום מדיניות של הוצאת הניקוטין מסיגריות מצויות הפחתה למינון של פחות מ-0.4 מ״ג ניקוטין לגרם טבק, הפחתה מידית ולא מדורגת של רמות הניקוטין, נגישות למנגנוני תמיכה בגמילה, גישה למוצרי ניקוטין אחרים, מזעור מסחר בלתי חוקי בטבק באמצעות מדיניות ואכיפה חזקות, חינוך ציבורי בנושא ועוד.

זאת ועוד, המאמר מצביע על מומנטום עולמי הולך וגדל ליישום מדיניות מסוג זה, ומפרט את תהליך היישום המוצע בהצעת התיקון הניו זילנדית לחוק, שאלה הנקודות העיקריות בה:

  1. הוצאת הניקוטין מהטבק תחול על כל מוצרי הטבק בעישון, ללא יוצאים מן הכלל.
  1. הגבלת הניקוטין במוצרים תיושם תוך 21 חודשים מהרגע בו הצעת החוק תהפוך לחוק.
  1. יידרש אישור למכירה של מוצרי טבק לעישון בניו זילנד, ויצרנים ויבואנים יצטרכו להוכיח מדי שנה שהמוצרים שבהם הם סוחרים עומדים בסטנדרטים הקבועים בחוק.

ניו זילנד שועטת לעבר מהלך מהיר, מידי ונחרץ, מבלי ״למרוח״ את לוח הזמנים של יישום החוק, במידה ויתקבל. אם ברורה היתכנות הדבר בניו זילנד, מה מונע ממשלת ישראל לנקוט בצעד דומה למען בריאות אזרחיה?

למאמר המלא לחצו כאן.

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך