המדע מוכיח: ״גמילה״ באמצעות סיגריות אלקטרוניות = תלות בניקוטין

מחקר חדש מאשש שסיגריות אלקטרוניות אינן יעילות לגמילה מעישון

חוקרים שביקשו לבחון את הסיגריות האלקטרוניות כאמצעי לגמילה מעישון ביחס לתחליפי ניקוטין סטנדרטיים, המכונים NRT (למשל מדבקות ניקוטין, מסטיקים עם ניקוטין ועוד), העלו מסקנה חד-משמעית: השימוש בסיגריה אלקטרונית מפחית את שיעור הגמילה מניקוטין ביחס לשימוש ב-NRT.

החוקרים, שביצעו ניתוח-על, התבססו על 4 ניסויים שנערכו באוסטרליה, בניו זילנד, בבריטניה ובארצות הברית, וכללו ביחד 1,598 נבדקים, כולם מעשני סיגריות בתחילת המחקר. מה נמצא?

– מבין האנשים שהצליחו להפסיק לעשן סיגריות בתום תקופת הניסוי, מספרם של אלה שהמשיכו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות היה גבוה יותר ממספרם של אלה שהמשיכו להשתמש ב-NRT.

– על כל 100 אנשים שמשתמשים בסיגריה אלקטרונית כדי להפסיק לעשן, 14-15 עשויים להפסיק בהצלחה, אבל 10-11 מהם ימשיכו להשתמש בסיגריה אלקטרונית. לעומת זאת, כאשר מדובר ב-NRT רק 9 מ-100 יפסיקו לעשן, אבל מתוכם רק 2 ימשיכו להשתמש במוצר החלופי, המכיל ניקוטין. במילים אחרות, על כל 100 אנשים שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות כדי להפסיק לעשן, 7 מבין אלה שישתמשו ב-NRT יצליחו להימנע מניקוטין, לעומת 4 בלבד בקרב אלה שינסו לעשות זאת באמצעות סיגריות אלקטרוניות.  

– המחקר הגדול ביותר מבין הארבעה שנסקרו העלה ש-80% מהאנשים שהפסיקו לעשן סיגריות רגילות על ידי שימוש בסיגריות אלקטרוניות המשיכו להשתמש בהן.

– מכיוון שרוב המעשנים שמפסיקים להשתמש בסיגריות בעזרת שימוש בסיגריה אלקטרונית ממשיכים להשתמש בסיגריה אלקטרונית, הדבר עשוי להצביע על תלות בניקוטין.

לדברי החוקרים, למרות שסיגריות אלקטרוניות מוצגות כאמצעי לגמילה מעישון וכ״אלטרנטיבה מזיקה פחות״, הולכות ומצטברות עדויות לכך שהנוזל והתרסיס שלהן עשויים להכיל אלפי כימיקלים שחלקם רעילים, מסרטנים ומזיקים לבריאות באופנים רבים.

עוד הדגישו החוקרים שמחקרים אחרים מראים בעקביות שילדים ומתבגרים הם בעלי נטייה גבוהה מאוד להתמכרות לניקוטין, מה שמשפיע על התפתחות המוח שלהם, גם אם אינם מעשנים באופן קבוע. מלבד זאת, בני נוער וצעירים שהתמכרו לניקוטין נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות צרכני טבק משך כל חייהם.

החוקרים אף איששו את החשש שהשימוש בנוזלי סיגריות אלקטרוניות המכילים ניקוטין עלול להוות שער כניסה לעישון סיגריות רגילות. לדבריהם, תומכות בכך ראיות חזקות, כאשר בין היתר, מחקרים מראים שבקרב בני נוער וצעירים שלא עישנו סיגריות מעולם הסיכון להתחיל לעשן גבוה פי 3 אצל אלה המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות.

החוקרים המשיכו וציינו שמחקרים נוספים מצביעים על כך שמשתמשי סיגריות אלקטרוניות נמצאים בסיכון גבוה יותר לא רק להתחיל לעשן סיגריות, אלא גם לחזור לעישון לאחר שהפסיקו, ולמצוא את עצמם משתמשים בשני סוגי המוצרים. דפוס זה הוא גם הנפוץ ביותר וגם המזיק ביותר לבריאות.

לבסוף, החוקרים קובעים ששימוש בסיגריות אלקטרוניות לגמילה מעישון עלול להוביל לתלות תמידית בניקוטין, ותוהים כיצד מבחינה אתית מי שאמון על בריאות הציבור מקדם מכשיר לא-בטיחותי שעשוי להוביל להתמכרות תמידית לניקוטין, שהרי הם מזכירים שבניגוד לטענות תעשיית הטבק והעישון על כך שהסיגריה האלקטרונית אינה מזיקה – המדע הוכיח אחרת.

לפני שממליצים למעשנים על סיגריות אלקטרוניות, אומרים החוקרים, יש לזכור את ״שבועת היפוקרטס״ של הרופאים, לפיה בראש ובראשונה אין לגרום נזק. כהורים וכאנשי חינוך, איננו זקוקים ל״שבועת היפוקרטס״ כדי לדעת שעלינו להרחיק את ילדינו מכל סכנה שעלולה להשפיע על בריאותם ועל מהלך חייהם של היקרים לנו ביותר.

למאמר המלא לחצו כאן.

 

המיזם למיגור העישון המדע מוכיח ״גמילה״ באמצעות סיגריות אלקטרוניות = תלות בניקוטין
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך