הפסקת עישון באמצעות סיגריות אלקטרוניות עלולה ליצור תלות קבועה בניקוטין

מחקר חדש מעלה מסקנות קשות בנוגע לשימוש ״טיפולי״ במוצר הקטלני

מחקר חדש בחן את השפעת השימוש בסיגריות אלקטרוניות כהתערבות טיפולית בהשוואה לטיפול בתחליפי ניקוטין (NRT: מדבקות  ניקוטין, מסטיקים, תרסיסי אף ופה ועוד), על הניסיון להפסיק, או להיגמל, מניקוטין. מסקנתו היתה ששימוש בסיגריה אלקטרונית כהתערבות טיפולית מפחית את שיעור ההתנזרות מניקוטין ביחס לשימוש ב-NRT סטנדרטיים.

בניתוח-על שביצעו החוקרים נבחנו ארבעה ניסויים אקראיים מבוקרים, הכוללים ביחד נתונים אודות 1,598 נבדקים, כולם מעשני סיגריות בתחילת המחקר. כל ארבעת המחקרים שנסקרו השוו בין סיגריות אלקטרוניות לבין כל סוגי ה-NRT, והם נערכו באוסטרליה, בניו זילנד, בבריטניה ובארצות הברית.

מטרתה העיקרית של הסקירה היתה להעריך את האפקטיביות של השימוש בסיגריות אלקטרוניות בהשוואה לשימוש ב-NRT סטנדרטיים עבור גמילה מניקוטין בקרב מעשני סיגריות בהווה, ועלה ממנה כי השימוש בסיגריה האלקטרונית נקשר לשיעורים נמוכים יותר של גמילה מניקוטין. כלומר, בקרב אנשים שהצליחו להפסיק לעשן סיגריות בתום תקופת הניסוי, מספרם של אלה שהמשיכו להשתמש בסיגריה אלקטרונית היה גבוה יותר ממספרם של אלה שהמשיכו להשתמש ב-NRT.

במספרים, על כל 100 אנשים שמשתמשים בסיגריה אלקטרונית כדי להפסיק לעשן, 14-15 עשויים להפסיק בהצלחה, אבל 10-11 מבין האחרונים ימשיכו להשתמש בסיגריה אלקטרונית. לעומת זאת, כאשר מדובר ב-NRT רק 9 מ-100 יפסיקו לעשן, אבל מתוכם רק 2 ימשיכו להשתמש במוצר החלופי, המכיל ניקוטין. במילים אחרות, עבור כל 100 אנשים שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות כדי להפסיק לעשן, רק 4 עשויים להיגמל מניקוטין, בהשוואה ל-7 מבין אלה שישתמשו ב-NRT.

המחקר החדש, אם כן, מראה ששימוש בסיגריות אלקטרוניות כהתערבות טיפולית עשוי להיות בעל השפעה שלילית על גמילה מניקוטין, ביחס לשימוש ב-NRT. מכיוון שרוב המעשנים שמפסיקים להשתמש בסיגריות בעזרת שימוש בסיגריה אלקטרונית ממשיכים להשתמש בסיגריה אלקטרונית, לפחות עד סוף תקופת המחקר, הדבר עשוי להוות אינדיקטור לתלות בניקוטין. בהקשר זה, יש לציין שהמחקר הגדול ביותר מבין הארבעה שנסקרו העלה ש-80% מהאנשים שהפסיקו לעשן סיגריות על ידי שימוש בסיגריות אלקטרוניות המשיכו להשתמש באלה אחרונות.

לדברי החוקרים, למרות שסיגריות אלקטרוניות הוצגו כאמצעי עזר לגמילה מעישון וכאלטרנטיבה מזיקה פחות למי שאינו מוכן להפסיק לעשן, הולכות ומצטברות עדויות לכך שהנוזל והתרסיס שלהן עשויים להכיל אלפי כימיקלים שעלולים לגרום לשואף לשינויים רעילים, קרצוגניים ואפיגנטיים, ולהזיק לבריאות באופנים רבים.

עוד מצביעים החוקרים על כך שמחקרים אחרים מראים באופן עקבי שילדים ומתבגרים הם בעלי נטייה גבוהה מאוד להתמכרות לניקוטין, מה שמשפיע על התפתחות המוח שלהם, גם בקרב אלה שאינם מעשנים בקביעות. מלבד זאת, בני נוער וצעירים שהתמכרו לניקוטין נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות צרכני טבק משך כל חייהם.

לאור הנתונים הללו, אומרים החוקרים, עלו חששות שהשימוש בנוזלי סיגריות אלקטרוניות המכילים ניקוטין עלול להוות שער כניסה לעישון סיגריות רגילות, דבר שבפועל תומכות בו ראיות חזקות, כאשר בין היתר מחקרים מראים שאצל בני נוער וצעירים שלא עישנו סיגריות מעולם, הסיכון להתחיל לעשן גבוה פי 3 בקרב אלה המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות.

עוד מדגישים החוקרים כי מחקרים נוספים מצביעים על כך שמשתמשי סיגריות אלקטרוניות נמצאים בסיכון גבוה יותר לא רק להתחיל לעשן סיגריות, אלא גם לחזור לעישון לאחר שהפסיקו. למעשה, רבים שמנסים לעבור לסיגריות אלקטרוניות כדי להפסיק לעשן עשויים – בסופו של דבר – להשתמש בשני סוגי המוצרים, דבר המהווה את דפוס השימוש הנפוץ ביותר, וכנראה גם המזיק ביותר.

מסקנות המחקר הן ששימוש בסיגריות אלקטרוניות כהתערבות טיפולית להפסקת עישון עלול להוביל לתלות תמידית בניקוטין, לעומת NRT, שהינה שיטה מוכחת, בטוחה ואפקטיבית לגמילה מעישון. לדברי החוקרים, כל עוד יצרני סיגריות אלקטרוניות (שרובם הם יצרני מוצרי טבק) אינם מוכנים לפתח את מוצריהם כעזרים מוכחים לגמילה מעישון, לא ברור מבחינה אתית מדוע מי שאמון על בריאות הציבור צריך לקדם מכשיר לא-בטיחותי שעשוי להוביל להתמכרות תמידית לניקוטין.

למאמר המלא לחצו כאן.

המיזם למיגור העישון הפסקת עישון באמצעות סיגריות אלקטרוניות עלולה ליצור תלות קבועה בניקוטין
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך