זהירות! השימוש בסיגריה האלקטרונית החד-פעמית מתפשט בצעדי ענק

מוצר עישון חדש בשוק הישראלי מהווה דלת כניסה מתעתעת לעולם העישון

כהורים וכאנשי חינוך, הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית (מכונה גם וייפ, וויפ או Vape) צריכה להדיר שינה מעיניכם. המדובר הוא במוצר מסוכן שחדר אל השוק הישראלי ומשווק כגדג׳ט מושך בטעמים. מסקר שערך המיזם למיגור העישון במהלך מרץ-אפריל 2021 עלה כי הסיגריות האלקטרוניות הפכו למוצר ההתנסות המוביל בקרב בני נוער באוכלוסייה היהודית, כלומר למוצר שהכי הרבה בני נוער מתנסים בו. במספרים, 24% מבני ה-15-17 התנסו בסיגריות אלקטרוניות, מתוכן 6.1% היו סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, זאת למרות שאלה החלו להימכר בישראל רק בחודשים האחרונים.

24% מבני ה-15-17 התנסו בסיגריות אלקטרוניות

אבל מה זה, בעצם, סיגריה אלקטרונית חד-פעמית? כמו הסיגריה האלקטרונית הרב-פעמית, הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית היא מכשיר לאידוי ושאיפה של נוזל מילוי בטעמים, המכיל ניקוטין ממכר. אלא שבניגוד לסיגריה האלקטרונית הרב-פעמית, בזו החד-פעמית גוף החימום ונוזל האידוי מצויים באריזה אחת, שאינה ניתנת להפרדה או למילוי חוזר, מה שהופך אותה להרבה יותר זולה והרבה יותר נגישה.

הנה כמה עובדות מטרידות ביותר שאתם חייבים לדעת על המוצר החדש, הנמכר בשלל מותגים וטעמים:

  1. הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית מציעה 800-1,600 שאיפות ליחידה (בין 4 ל-8 חפיסות סיגריות).
  2. השימוש במוצר ״חד-פעמי״ מערער את תחושת הסכנה ויוצר אשליה כאילו מדובר בהתנסות יחידה בלבד. זוהי מניפולציה שיווקית ומתוחכמת שמובילה לעוד ועוד שימושים ״חד-פעמיים״ זולים, המסתכמים בצריכה קבועה ובמעבר להתנסות במוצרי עישון אחרים, כמו סיגריות רגילות.
  3. המוצר נמכר ומפורסם באופן חופשי, בשל העדר אכיפתו של חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. כיום, לצערנו, הוא נמכר בכל פיצוציה שכונתית, מחולק חינם במסיבות ומפורסם ברשתות החברתיות.
  4. לא ברורה מידת הבטיחות וריכוז הניקוטין של המוצרים, שמרביתם מיוצרים בסין. ריח נוזל המילוי בטרם השימוש בהם מעיד על כך שייתכן ומתרחשת מהמוצרים דליפה.


הסיגריה האלקטרונית החד-פעמית היא מלכודת דבש עבור הנוער: אשליית החד-פעמיות, מחירה הזול, שיווקה כ״גדג׳ט מתקדם״ והיעדר האכיפה יוצרים מצב עניינים שאינו שונה בדבר מעישון של סיגריה בודדת – גם היא זולה, גם היא חד-פעמית וגם שיווקה אינו נאכף על פי המגבלות הקבועות בחוק. השימוש ה״חד-פעמי״ בסיגריה האלקטרונית החד-פעמית הופך כהרף עין לשימוש חוזר ולהתמכרות, בדיוק כמו במקרה של סיגריה בודדת.

הסיגריה האלקטרונית ה״חד-פעמית״ היא מוצר ניקוטיני ממכר ומסוכן המהווה שער כניסה מהיר ומבלבל אל עולם העישון. כמבוגר האחראי, עלינו להבין את טבעו האמיתי של המוצר ולא לתת לטעמי הבננה, למחירו הזול ולאשליית ה״רק פעם אחת״ להתל בילדינו ולפגוע קשות בבריאותם.

לאגרת משרד החינוך להורים בנושא הסיגריה האלקטרונית (עברית) לחצו כאן.

לאגרת משרד החינוך להורים בנושא הסיגריה האלקטרונית (ערבית) לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך