ישראל במקום ה-7 באירופה בדירוג הפעילות בתחום המאבק בעישון

המאמץ משתלם, אך עוד ארוכה הדרך

איפה עומדת ישראל במאבק בעישון ביחס למדינות אירופה? מדד ה-(TCS (Tobacco Control Scale שפיתח איגוד הסרטן האירופי (ECL) בוחן את מדיניות המאבק בעישון במדינות אירופה ומאפשר השוואה ביניהן, כל זאת על מנת לסייע במעקב אחר התקדמות ביישום צעדי המאבק בעישון ברחבי היבשת. בתוצאות המדד האחרון דורגה ישראל במקום ה-7 והמכובד, כשאת המקומות הראשונים קוטפות כרגע אנגליה, צרפת ואירלנד.

הדירוג מבוסס על מספר מדדים, בהם עלות מוצרי עישון, רגולציה בתחום האיסור על עישון במרחב הציבורי, היקף הפרסום הציבורי מטעם המדינה נגד עישון, מדיניות אזהרות בריאות על גבי חפיסות טבק וסיגריות ועוד. ישראל הצטרפה למדד בעקבות בקשת המיזם למיגור העישון, והנתונים הרלוונטיים רוכזו, עובדו וסופקו ל-TCS בסיוע משרד הבריאות.

באופן ספציפי, עורכי המדד ציינו לחיוב את העובדה שישראל נמצאת במקום הראשון באירופה במחירי חפיסות הסיגריות, ולשלילה את העובדה שישראל עדיין מאפשרת לפרסם מוצרי עישון בעיתונות המודפסת.

דירוג שבע המדינות המובילות במדיניות למאבק בעישון ונזקיו

אוהבים מספרים ונתונים?
בשקלול הציונים שקיבלה ישראל עבור כל מדד בדירוג, הוענקו לה 61 נקודות מתוך 100 אפשריות, לפי ההתפלגות הבאה:

מחיר הסיגריות – 27 (מתוך 30)
איסור על עישון במרחב הציבורי – 15 (מתוך 22)
תקציב ממשלתי למאבק בעישון – 1 (מתוך 10)
איסור על פרסומות – 11 (מתוך 13)
אזהרות בתמונות על גבי חפיסות מוצרי העישון – 1 (מתוך 11)
תמיכה בגמילה מעישון – 6 (מתוך 10)
מאבק בסחר בלתי חוקי – 0 (מתוך 3)
יישום סעיף 5.3 של ה-FCTC – האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק – 0 (מתוך 2)

המקום ה-7 הוא מקום מכובד להתחיל בו, אבל אסור לנוח על זרי הדפנה: רק פעילות ממושכת ונמרצת במגוון מישורים, בהם הסברה וחינוך (תחומים שהם בידיים שלכם ושלנו!) לצד קידום חקיקה ורגולציה (את זה תשאירו לנו), תקדם אותנו לעבר חברה נקייה מעישון ובריאה יותר עבורנו ועבור ילדינו. בימים שבהם כל בן נוער חמישי בישראל מעשן, למרות הנחת הרגעית שבתוצאות מדד ה-TCS – היעד של מיגור התופעה עודנו בגדר אופק רחוק.

לאתר ה-TCS לחצו כאן.

לדירוג ה-TCS לשנת 2019 לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך