לא מספיק טוב: ישראל במקום ה-14 באירופה במדיניות המאבק בעישון

נתוני מדד ה-TCS לשנת 2021 אינם מעודדים

הטבלה לא משקרת. מדד ה-(TCS (Tobacco Control Scale, שפותח על ידי איגוד הסרטן האירופי (ECL), הוא דירוג שנועד לבחון את מדיניות המאבק בעישון במדינות אירופה. המטרה: לשמש כלי מעקב אחר התקדמות המדינות ביישום צעדי המאבק בעישון, זה שאמור לשמור על בריאות ילדינו מפני מגפת הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות המשתוללת בארץ.

דירוג ה-TCS מתפרסם אחת ל-3 שנים. הוא נקבע על פי 8 מדדים ומתבסס על שאלון שנשלח לארגוני חברה אזרחית המתמחים במאבק בעישון בכל אחת ממדינות אירופה. ב-2021 ישראל השתתפה בדירוג בפעם השנייה, לאחר שב-2019 הצטרפה אליו בעקבות בקשת המיזם למיגור העישון.

ב-2021 נכללו במדד 37 מדינות, ביניהן דורגה ישראל במקום ה-14, ביחד עם יוון ומלטה. את המקום הראשון קטפו שתי מדינות במשותף: אירלנד ובריטניה, בעוד שבוסניה והרצגובינה מוקמה בתחתית הרשימה.

בשקלול הציונים שקיבלה ישראל עבור כל אחד משמונת המדדים שנבחנו, הוענקו לה 55 נקודות מתוך 100 נקודות אפשריות, לפי החלוקה הבאה:

מחיר הסיגריות – 16 (מתוך 30)
איסור על עישון במרחב הציבורי – 15 (מתוך 22)
תקציב ממשלתי למאבק בעישון – 0 (מתוך 10)
איסור על פרסומות – 10 (מתוך 13)
אזהרות בריאות – 6 (מתוך 10)
תמיכה בגמילה מעישון – 8 (מתוך 10)
מאבק בסחר בלתי חוקי – 0 (מתוך 3)
יישום סעיף 5.3 של ה-FCTC (האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק) – 0 (מתוך 2)

בדוח שפורסם, ישראל צוינה לחיוב כאחת מ-12 המדינות היחידות מבין כל אלה שנסקרו שאימצה חובת חפיסות אחידות למוצרי עישון. מנגד, ישראל צוינה לשלילה בכך שהיא עדיין מאפשרת פרסום מוצרי עישון בעיתונות המודפסת. עם זאת, הדבר בוטל ב-2022 וייכנס לתוקף בהדרגה.

ישראל היא אחת מ-11 מדינות שקיבלו בדירוג 50-59 נקודות. טווח ציונים זה מוגדר בדוח כ״טוב באופן המניח את הדעת״ (Reasonably well). לא ציון שהייתם רוצים לראות בתעודה, ועל אחת כמה וכמה במדד שמשקף מצב המשפיע על בריאות ילדיכם.

כאזרחים, עלינו לקוות שהממשלה החדשה תפעל באופן נחוש למיגור מגפת העישון, בצורה שתתבטא במדד הבא, שאמור להתפרסם בעוד 3 שנים, ותסייע לקטיעת העלייה בשיעורי העישון בקרב בני הנוער בישראל. כהורים וכאנשי חינוך, עלינו להיות עם היד על הדופק מול ילדינו, ולהרחיק אותם ככל יכולתנו מסכנה ברורה ומיידית לבריאותם.

לאתר ה-TCS לחצו כאן.

לדירוג ה-TCS לשנת 2021 לחצו כאן.

המיזם למיגור העישון ישראל במקום ה-14 באירופה במדיניות המאבק בעישון

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך