לא סבבה: העישון בקרב בני נוער וצעירים בחברה הערבית בישראל 2022

סקר חדש מעלה נתונים קשים על עישון בקרב בני נוער ערבים

נרגילות, סיגריות וסיגריות אלקטרוניות – תמונת העישון עגומה מאוד בחברה הערבית בישראל. מחקר שערכה חברת נאס, לבקשתו של המיזם למיגור העישון לבדיקת מאפייני תופעת העישון בקרב בני נוער וצעירים בחברה הערבית בישראל העלה ממצאים מדאיגים מאוד.

אנו מכירים את שיעורי העישון הגבוהים בקרב הגברים הערבים מגיל 22 ומעלה, אך מה אנחנו יודעים לומר על מאפייני העישון בקרב בני הנוער, בנים ובנות, בחברה הערבית?

המחקר, שנערך בין נובמבר 2021 לאפריל 2022, בדק מאות משתתפים בשתי קבוצות גיל במגזר הערבי: מדגם מייצג של בני נוער (גילאי 13-17) וקבוצת ביקורת של צעירים (גילאי 18-23). התוצאות מעניינות מאוד, הנה כמה מהן:

  • 31% מבני הנוער ו-53% מהצעירים בחברה הערבית מעשנים (בתדירות יומית, שבועית או לעתים רחוקות).
  • 85% מבני הנוער המעשנים התנסו לראשונה בעישון בגילאי 11-15, ו-89% מהצעירים המעשנים החלו לעשן בגילאי 15-20. הדבר מצביע, ככל הנראה, על ירידה בגיל ההתנסות הראשונה.
  • המוצר הראשון להתנסות היה הנרגילה עבור 46% מבני הנוער ו-45% מהצעירים, הסיגריה עבור 46% מהצעירים ו-25% מבני הנוער, והסיגריה האלקטרונית (רב או חד-פעמית [מכונה גם וייפ, וויפ או Vape]) עבור 22% מהמעשנים.
  • הנרגילה היא מוצר העישון המוביל בקרב בני נוער וצעירים, גם בתור המוצר המוביל בו התנסו (27% בקרב בני הנוער ו-49% בקרב הצעירים) וגם בתור המוצר שעישנו בחודש האחרון (18% בקרב בני הנוער ו-26% בקרב הצעירים).
  • יותר מרבע מבני הנוער הערבים רוכשים את מוצרי העישון בעצמם בחנות פיזית, 85% מהם לא נתקלו בקושי ברכישה, על אף שהחוק אוסר על מכירת מוצרי עישון לקטינים.
  • 92% מהנשאלים דיווחו כי יש מעשנים בסביבתם הקרובה.

מגפת העישון אינה פוסחת על אף חברה וקבוצת אוכלוסייה, אך למרבה הצער רווחת ביתר שאת בחברה הערבית (להשוואה, ניתן לעיין בתוצאות המחקר האחרון בנוגע למגמות העישון בקרב יהודים בישראל). הדבר נובע ממאפיינים ייחודיים לחברה זו, המפורטים גם הם בדוח המלא. כהורים ומחנכים, יש ביכולתנו להשכיל, להעלות את המודעות למגפה, לתת דוגמה אישית בכדי לנסות ולהציל אותם מהתמכרות שתשפיע על בריאותם לאורך כל חייהם.

לדוח המחקרי המלא לחצו כאן.

לתקציר מנהלים בשפה הערבית לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך