מיסוי סיגריית ה- IQOS במס זהה לסיגריות רגילות

שר האוצר מסרב כבר 5 חודשים לחתום על הצו שהכינו רשות המסים ומשרד המשפטים

העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון עתרו היום לבית המשפט העליון כנגד שר האוצר משה כחלון. לפני כחודשיים הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי לא ניתן יהיה להגן על סירובו של שר האוצר להטיל את המס.

הבוקר (ד', 15.11) עתרו העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון לבית המשפט העליון–באמצעות עו"ד יפעת סולל ועו"ד אפי מיכאלי – בדרישה לחייב את שר האוצר, משה כחלון, לחתום על הצו למיסוי הסיגריה האלקטרונית "אייקוס" (IQOS). מדובר במוצר טבק המשווק בישראל מסוף 2016 על-ידי חברת פיליפ מוריס, ואשר נמכר לצרכן בצורה של מקלוני טבק לאידוי המכונים "Heets".

בחודשים האחרונים שב כחלון והצהיר כי עמדתו העקרונית היא נגד הטלת מסים חדשים ובהופעה בתקשורת אף טען כי הגדרת האייקוס כמוצר טבק עודנה מצויה בבדיקה. העתירה שוללת את טענתו זו של כחלון מכל וכל. הארגונים מסתמכים על עמדתו המקצועית של משרד הבריאות, ולפיה סיגריית האייקוס הינה מוצר טבק, ולא הוכח כי אינה מסוכנת לבריאות פחות מסיגריות רגילות. כך, בתחילת 2017 כתבה היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר-הראל, למשרד המשפטים, כי "עמדתם של אנשי המקצוע היא כי המוצר שבנדון דומה ביותר לסיגריה רגילה מבחינת כלל המרכיבים המצדיקים את הגבלתו, ובהם הנזק המוכח לבריאות, החשש להתמכרות בשל החשיפה לניקוטין, הפגיעה בבריאות הסובבים וכן הפגיעה במאבק להפסקת העישון".

הארגונים מסבירים, כי משרד הבריאות תומך בהטלת מסי קנייה על האייקוס בדומה למסים על סיגריות רגילות. מסים אלה נועדו, בין היתר, להפחית את צריכת הסיגריות בקרב קהל הצרכנים. לדברי הארגונים שעתרו לבג"ץ, סוגיית השפעת המיסוי על צריכת מוצרי טבק נבחנה פעמים רבות והוכח, כי קיימת קורולציה בין העלאת מחירם של מוצרי טבק, לירידה בצריכתם. לדוגמא, מחקרם של ד"ר לאה רוזן ופרופ' דוד לוי משנת 2016 מצא, כי עלייה בת 10% במחיר סיגריות מביאה לירידה בת 4% בצריכתן לטווח הקצר – ומדובר בחיי אדם של אלפים.

בעתירה מתארים הארגונים כיצד צווים שהכינו רשות המסים ומשרד המשפטים לצורך החלת המס על האייקוס ממתינים מזה חמישה חודשים לחתימתו של כחלון, אך זה מסרב עד כה לחתום עליהם ואף לא השיב לפניות הארגונים בנושא. לטענת העותרים, סירובו של כחלון לפעול בהתאם לעמדת הדרג המקצועי ולחתום על מיסוי האייקוס אינו סביר ופוגע בשלטון החוק ובמנהל התקין. "הימנעותו של השר מלחתום על הצו, המורה כאמור, על מיסוי המוצר, הינה תמוהה, ואין ולא יכולה להיות לה כל הצדקה. הימנעותו של השר מלספק הבהרות באשר להתנהלותו כאמור, אך מוסיפה על החששות, כי מדובר בהחלטה הנגועה בחוסר תום לב", נכתב בעתירה.

הארגונים אף מפנים את בג"ץ למכתב ששיגר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, בספטמבר האחרון אל שר האוצר כחלון בשמו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. במכתבו הזהיר לוין, כי לנוכח תמיכתו של משרד הבריאות ברגולציה זהה על האייקוס ועל סיגריות רגילות, לא ניתן יהיה להגן מבחינה משפטית על סירובו של כחלון להטיל מס כלשהו על האייקוס. עמדתו זו של היועץ המשפטי לממשלה צפויה לעמוד כעת למבחן, ועשויה להקשות על כחלון עד מאד להתמיד בסירובו למסות את האייקוס.

הארגונים מצטטים בעתירה את נתוני משרד הבריאות, ולפיהם אחוז המעשנים מגיל 18 ומעלה בישראל עמד נכון ל-2016 על כ-22.7%. לפי נתוני המשרד, בכל שנה מתים כ-8,000 אישה ואיש בישראל מוות מוקדם כתוצאה מעישון, מהם כ-800 אנשים שאינם מעשנים בעצמם אך נחשפו לעישון כפוי. להערכת משרד הבריאות, העלויות החיצוניות השליליות הנגרמות מעישון עומדות על כ- 12.7 מיליארד ש"ח בשנה (כ- 1.49% מהתל"ג). כ- 84,000 ילדים ובני נוער בגילאי 13 עד 18 מעשנים מוצרי טבק וכ-8% מבני הנוער מדווחים על עישון סיגריה אחת לפחות בשבוע.

העתירה הבוקר מגיעה לאחר עתירה קודמת שהגישה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת באפריל השנה לבית המשפט העליון, ואשר בעקבותיה שינה משרד הבריאות את עמדתו והסכים להחיל על האייקוס את ההגבלות על פרסום ושיווק של סיגריות, ומניעת העישון במקומות ציבוריים. רשות המסים אף התחייבה בבג"ץ (במסגרת עתירה נוספת שהגישה חברת דובק) לפעול להחלת מיסוי זהה על סיגריות ועל מוצרי טבק אחרים דוגמת האייקוס. בעקבות ההתחייבות, העבירו רשות המסים ומשרד המשפטים באוגוסט האחרון צווים לחתימתו של שר האוצר לצורך הטלת המס – אך, כאמור, האחרון נמנע עד כה מלחתום עליהם ובשל כך הוגשה הבוקר העתירה.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "הגיעו מים עד נפש. אחרי חודשים של המתנה לכחלון שיואיל בטובו לעשות את הדבר המתבקש במאבק נגד העישון, הבנו כי שר האוצר נחוש 'לצפצף' על הדרג המקצועי – ועל הציבור. האייקוס הוא מוצר טבק לכל דבר ועניין, והוא ממכר, מזיק לבריאות וגורם למחלות תוך שהוא מסכן בעיקר את האוכלוסייה החשופה מכל לטרנדים החדשים – בני נוער וצעירים. מיסוי האייקוס הוא בראש ובראשונה הגנה על דור העתיד שלנו. עכשיו, לנוכח עמדתו הברורה של היועץ המשפטי לממשלה, אנחנו בטוחים שבית המשפט העליון יבהיר לשר האוצר כי עליו לקחת אחריות".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת: "נדמה שנבחרי ציבור רבים שוכחים בימינו כי תפקידם המרכזי הוא להגן על שלומם ובריאותם של אזרחי המדינה. לצערנו, חצי שנה אחרי הניצחון בעתירה הקודמת, אנו נאלצים לעתור נגד שר נוסף בממשלה בגין מדיניותו התמוהה המשרתת בסופו של דבר אינטרסים של חברת 'פיליפ מוריס' – אויבת בריאות הציבור מספר אחת בישראל. גם עמדת השר הזה מנוגדת לחלוטין לעמדות הדרגים המקצועיים והמשפטיים במשרדו ומחוצה לו, וגם אותו ננצח. חבל רק שניצחוננו יגיע מאוחר מדי עבור המתמכרים החדשים שהתמכרותם היא בחסות סרבנותו המתמשכת של שר האוצר".

כתב העתירה
מועד פרסום: 15.11.2017
עתירה: לחייב את שר האוצר להטיל מס על הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס
כתבה בדה-מרקר על הגשת עתירת ה- IQOS.

מועד פרסום: 29.11.2017
המס על פיליפ מוריס: סגן השר סילף עובדות מעל בימת הכנסת
כתבה בדה-מרקר על פליטת פה של סגן שר האוצר על הסירוב לחתום על צו המיסוי במסגרת נאום שנשא מעל בימת הכנסת.

מועד פרסום: 18.12.2017
כמה זמן צריך שר אוצר כדי לחתום על צו מוכן למיסוי סיגריות חדשות?
כתבה בדה-מרקר על בקשת הפרקליטות לדחות מועד תשובת המדינה לעתירה

מועד פרסום: 1.1.2018
כחלון מתחמק מסוגיית האייקוס? ח"כ זנדברג תכריח אותו להגיע ולתת תשובות
כתבה בדה-מרקר על סירובו של שר האוצר ומנכל משרדו להגיע לדיון בנושא מיסוי סיגריית ה- IQOS בוועדה למאבק בנזקי סמים ואלכוהול בכנסת ולנמק עמדתו

מועד פרסום: 16.1.2018
גם כשכחלון אולץ לעשות את המעשה הנכון – הוא מצא דרך למשוך עוד זמן
כתבה בדה-מרקר על החלטת הממשלה לכלול את המיסוי על סיגריית ה- IQOS בתקציב המדינה לשנת 2019

מועד פרסום: 16.1.2018
In Blow to Philip Morris, Israel to Tax IQOS E-cigarettes Like Ordinary Cigarettes
כתבה בעיתון הארץ על חתימת שר האוצר על צו מיסוי סיגריית ה- IQOS

מועד פרסום: 18.1.2018
בלחץ היועמ"ש: כחלון יטיל מס זהה על אייקוס – כמו על סיגריות רגילות
כתבה בדה-מרקר על חתימת שר האוצר על צו מיסוי המשווה את המס על סיגריית ה-IQOS למס על סיגריות רגילות

מועד פרסום: 19.1.2018
כחלון חתם סופית על הצו למיסוי אייקוס; הקרב הבא: מיסוי טבק לגלגול
כתבה בדה-מרקר על חתימת שר האוצר על צו מיסוי סיגריית ה- IQOS

מועד פרסום: 9.3.2018
חשש בארגוני בריאות: ועדת הכספים עלולה לטרפד את מיסוי האייקוס של פיליפ מוריס
כתבה בדה-מרקר על שיהוי בקביעת מועד לדיון בוועדת כספים לאישור צו מיסוי סיגריית ה- IQOS

מועד פרסום: 11.3.2018
אושר: יוטל מס על סיגריית האייקוס
כתבה בישראל היום על אישור צו המיסוי לסיגריית ה- IQOS בוועדת הכספים

מועד פרסום: 12.3.2018
IQOS cigarettes to be taxed as regular cigarettes
כתבה בערוץ 7 על מיסוי סיגריית ה- IQOS במס השווה למס על סיגריות רגילות

מיסוי סיגריית ה- IQOS במס זהה לסיגריות רגילות