נרגילה: סכנה ברורה ומידית

היחס הסלחני כלפי הנרגילה הוא מטעה ומסוכן

הנרגילה היא אמצעי נפוץ לעישון טבק, שמשום מה נחשב בקרב רבים למסוכן פחות ממוצרי טבק אחרים. בפועל, אין עוררין בקרב המדענים על כך שמדובר במוצר מסוכן וקטלני לא פחות מסיגריות.

הנרגילה אינה אלטרנטיבה בטוחה לסיגריה: היא ממכרת, גורמת למחלות והורגת, במסווה של מוצר תמים בטעמי תפוח, תות ואפרסק. במדינת ישראל התנסו בעישון נרגילה יותר מ-15% מבני הנוער היהודים בגילי 15-17 וכ-46% מקרב תלמידי י״א-י״ב באוכלוסייה הערבית.

אם הנרגילה מצליחה לבלבל אתכם, כדאי שתדעו שנייר העמדה שפרסם ארגון הבריאות העולמי WHO בנושא לא מותיר שום מקום לספק:

  1. הנרגילה גורמת להתמכרות לניקוטין, כמו כל אמצעי עישון אחר.
  2. עשן הנרגילה ידוע כגורם לסרטן ריאות, למחלות לב ולמחלות נוספות, הוא מסכן מעשנים אקטיביים ופאסיביים ומסוכן במיוחד לנשים בהריון ולעוברים שלהן.
  3. אמצעים שמתיימרים להפחית את נזקי העישון מנרגילה, כמו פיות עם פחם או כותנה, לא מפחיתים בפועל את החשיפה לרעלים או למחלות שנגרמות על ידי טבק.
  4. לוקח 5-7 דקות לעשן סיגריה, בעוד שעישון נרגילה נמשך בדרך כלל 20-80 דקות. המשמעות? מעשן נרגילה יכול לשאוף בסשן עישון אחד כמות עשן ששווה לשאיפות מ-100-200 סיגריות!
  5. חומרי הבעירה שבהם משתמשים בנרגילות מגבירים את הסיכון לפגיעה משאיפת חומרים מסוכנים, כמו דלקים.
  6. העברת פיית הנרגילה מפה לפה חושפת את המעשנים ״על הדרך״ להדבקה בשלל מחלות נוספות.

הילד ״רק מעשן נרגילה״ = הילד מעשן, נקודה. שמות שונים לאותו הדבר מבלבלים אולי אנשים, אבל הם אינם מבלבלים את המחלות, את ההתמכרות ואת שיעורי התמותה. לכן, בשיח אודות תופעת העישון יש להתייחס אל הנרגילה ״כראוי לה״, מבלי להקל ראש בנזק הבריאותי החמור שהיא מסבה.


רוצים לדעת עוד? קראו את נייר העמדה המלא שגיבש בנושא צוות מחקר מטעם ארגון הבריאות העולמי.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך