עישון בישראל 2022: איום הסיגריות האלקטרוניות ממשיך להתפשט

נתוני הסקר השנתי של המיזם למיגור העישון אינם אלה להם פיללנו

מן הסקר השנתי של המיזם למיגור העישון עולים ב-2022 נתונים קשים במיוחד אודות התפשטות נרחבת של מגפת העישון בקרב בני הנוער, המאופיינת, בין היתר, בירידה בגיל התחלות העישון, ובעלייה במהירות ההתמכרות ובשיעורי המעבר מהתנסות להתמכרות.

3,123 איש השתתפו השנה בסקר, בהם 2,608 משיבים בכלל הגילאים בחברה היהודית ו-515 משיבים מקרב בני נוער וצעירים עד גיל 24 בחברה הערבית.

הדוח המלא כולל שלל נתונים, טבלאות וגרפים המציגים תמונה עגומה, חמורה וקשה לעיכול. בעיון בדוח, חשוב להבחין בין שלושה מדדים שונים לבחינת מגמות העישון בקרב בני נוער:

  1. מדד ההתנסות הראשונית – מוצר העישון המשמש שער כניסה לעולם העישון.
  2. מדד ההתנסות – המוצרים מבין מגוון מוצרי הטבק והעישון בהם הייתה התנסות.
  3. מדד העישון במהלך החודש האחרון – תדירות העישון (יומית, שבועית או לעתים רחוקות יותר).

 

כמה מהנתונים העיקריים שעלו השנה מהסקר:

  • מגמה מדאיגה בקרב בני ה-15-17: המשך העלייה בשיעור המעשנים ל-24.8% ב-2022, לעומת 22.6% בשנה שעברה.
  • עלייה חדה במיוחד בהתחלות העישון בקרב ילדים בגילי 12-14, עם 13.7% ב-2022, לעומת 3.4% בשנה שעברה. פירוש הדבר הוא ירידה בגיל התחלת העישון, אל כיתות ו׳ ו-ז׳, כאשר בעבר התופעה היתה שכיחה יותר בקרב בני נוער בתיכון.
  • בעוד שהסיגריה ממשיכה להוביל בקרב בני ה-15-17 כמוצר העישון הראשון להתנסות (32.6%, או 34.8% בקרב האוכלוסייה היהודית, ואחריה הסיגריות האלקטרוניות עם 33.1%), במדד ההתנסות נרשם מהפך, כאשר לראשונה מובילה בו הסיגריה האלקטרונית (32.5% ב-2022 לעומת 24% בשנה שעברה). במילים אחרות, כל נער/ה שלישי/ת בישראל שהתנסו בעישון החלו את דרכם בעולם זה באמצעות הסיגריה האלקטרונית, מוצר שבכלל הוגדר על ידי חברות הטבק והניקוטין כ״חלופה למעשנים בגירים״. בפועל, הנתונים מראים שהסיגריה האלקטרונית (״וייפ״, בשפת הנוער) מהווה את שער הכניסה המוביל לעולם העישון בקרב בני נוער.
  • אצל המבוגרים מגיל 22 ומעלה אין שינוי בשיעור המעשנים היומיים, העומד ב-2022 על 17.9%, לעומת 18.1% בשנה בעברה.
  • עוד בקרב בני ה-22 ומעלה היתה ירידה משמעותית בהפסקות העישון, עם 3.0% הפסקות עישון בשנה האחרונה ביחס ל-6.3% בשנה שעברה.
  • אין חדש תחת השמש בגזרת האכיפה, ומוצרי עישון ממשיכים להימכר לקטינים באין מפריע, חרף האיסור הקבוע בחוק: 42.7% מבני הנוער המעשנים רוכשים את מוצרי העישון בעצמם, גידול של כ-60% ביחס לשנת 2019.

שנת 2022 שייכת, באופן מפוקפק ביותר, לסיגריות האלקטרוניות הרב והחד-פעמיות: שליש מבני הנוער היהודים התנסו בסיגריה האלקטרונית, במה שכבר מהווה מגפה של ממש. הסיגריה האלקטרונית, המוצגת כגאדג׳ט תמים בטעמי ממתקים, היא מוצר עישון מסוכן שהשלכותיו הקשות והמזיקות על בריאות האדם, ובפרט על ילדים ונוער, כבר הוכחו במחקרים רבים.

הסיגריות האלקטרוניות מנרמלות מחדש את השיח סביב מוצרי עישון וטבק, והן לקחו אותנו שנים אחורה במאבק בעישון, כשהן מוחקות הישגים שהיה בכוחם להועיל לבריאות ילדינו. מגוון מוצרי הסיגריות האלקטרוניות הנגיש וקורץ אל הנוער צופן בחובו סכנה גדולה במיוחד: קיצור המעבר מהתנסות בודדת להתמכרות ועישון יומי. תוצאות הסקר מדגישות: עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להרחיק את ילדינו מהסכנה שבסיגריות האלקטרוניות, על שלל סוגיהן, באמצעות למידה עצמית על הסכנות החמורות שבמוצר והנחלת הידע לילדינו.

לנתונים המלאים לחצו כאן.

 

עישון-בישראל-2022-מאפייני-העישון-בקרב-בני-נוער-צעירים-ומבוגרים-מאי-2022-דוח-סופי-page-014 (1)
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך