עישון וקורונה – מגמות בצל המגפה

תחלואה מוגברת בקרב מעשנים לצד מקום לאופטימיות

תקופת הקורונה, המציבה בפנינו אתגרים חדשים בכל תחום, לא פסחה על תופעת העישון בקרב מבוגרים ובני נוער כאחד. ואולם, תוצאות סקר שערך המיזם למיגור העישון במהלך המגפה מהוות מקור לאופטימיות: לראשונה מאז 2018 חלה ירידה במספר בני הנוער המעשנים בישראל.

בין ממצאי הסקר, שהתבסס על שאלון אינטרנטי עליו השיב מדגם מייצג של 333 בני נוער מקרב האוכלוסייה היהודית:

ירידה משמעותית בהיקף השימוש של בני נוער בגילי 15-17 בסיגריות, בטבק לגלגול ובסיגריות אלקטרוניות – מ-20.2% (אפריל 2020) ל-13.9% (ספטמבר 2020).

עלייה של כמעט פי שניים בצריכת הנרגילה בקרב בני נוער בגילי 15-17 – מ-4.3% (מאי 2019) ל-8.1% (ספטמבר 2020).

הסיבות לירידה במספר בני הנוער המעשנים הן, ככל הנראה:

  1. צמצום נגישותם אל המוצרים בצל מגפת הקורונה.
  2. השגחה הורית קרובה יותר בזמן המגפה.
  3. היעדר לחץ חברתי בשל מדיניות הריחוק הפיזי.
  4. ניצני השפעתן של התקנות אשר נכנסו לתוקף בינואר 2020, לפיהן יש למכור מוצרי עישון בחפיסות אחידות ואין להציגן בדוכני המכירה.


לא נחים על זרי הדפנה

דווקא כאשר יש אור בקצה המנהרה, אסור להישען אחורה ולרופף את האחיזה – האצבע על הדופק היא קריטית להבטחת המשך מגמת הירידה. זאת ועוד, הקורונה צופנת בחובה סכנות מיוחדות למעשנים:

  • מעשנים אקטיביים ופאסיביים נמצאים בסיכון מוגבר להגיב בצורה קשה יותר לנגיף, זאת בשל פגיעת העישון בתפקודי הנשימה.
  • עישון נרגילה עלול לגרום להדבקה בנגיף בשל העברת הפיה מפה לפה. אם העישון המשותף מתקיים במקום סגור, הדבר צופן בחובו סכנת הדבקה נוספת.
  • מחקר מצא כי בני נוער וצעירים המעשנים סיגריות אלקטרוניות נדבקו בקורונה בשיעור גבוה פי 5, וכאלה המעשנים גם סיגריות אלקטרוניות וגם סיגריות רגילות נדבקו בשיעור גבוה פי 7!

 

באיגרת ממוקדת להורים לבני נוער, שהופקה על ידי משרד החינוך, משרד הבריאות, המשרד לביטחון קהילתי – הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, מועצת התלמידים הארצית, האגודה למלחמה בסרטן והמיזם למיגור העישון, מוסבר הקשר שבין עישון לתחלואה בקורונה, לצד דגשים להגברת הידע והמודעות בקרב מתבגרים.

לאיגרת לחצו כאן.

לתוצאות מפורטות של הסקרים בהודעה לתקשורת בנושא לחצו כאן.

חובבי גרפים ותצוגות ויזואליות? לחצו כאן.

עישון וקורונה – מגמות בצל המגפה

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך