עישון פאסיבי של סיגריות אלקטרוניות ודלקת בדרכי הנשימה בקרב צעירים

עוד מחקר מדעי מצביע על סכנה גדולה לבריאות ילדינו

הראיות המדעיות בנוגע לנזק הגלום בסיגריות האלקטרוניות ממשיכות להיערם. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת דרום קליפורניה שבלוס אנג׳לס בחן את נושא שאיפת אדי הניקוטין שמקורם בסיגריות אלקטרוניות בסביבה הביתית, ומצא קשר בין החשיפה אליהם לבין סיכון מוגבר לתסמיני דלקת הסימפונות (ברונכיטיס) ולקוצר נשימה בקרב צעירים.

למרות שהחשיפה הפאסיבית לחלקיקים שנפלטים מסיגריות אלקטרוניות קטנה יותר מהחשיפה לחלקיקים שנפלטים מסיגריות רגילות, רמות חלקיקי האולטרפין בתרסיסי סיגריות אלקטרוניות עשויות להיות גבוהות יותר ביחס לאלה המצויות במוצרי עישון מסורתיים. חוץ מזה, תרסיס הסיגריות האלקטרוניות מכיל גם תרכובות נדיפות ומתכות שמזיקות לרקמת הריאה. במילה אחת – רעל.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את השפעת האדים הנפלטים מסיגריות אלקטרוניות ונשאפים בבית על מערכת הנשימה של צעירים, באמצעות נתונים שסופקו על ידי 2,090 נבדקים. הנה חלק מהממצאים:

  • בין השנים 2014 ל-2019, שכיחות החשיפה הפאסיבית לאדי ניקוטין בקרב צעירים עלתה מ-12% ל-16%, כלומר צעירים נחשפו יותר לאדי ניקוטין שנפלטו מסיגריות אלקטרוניות, מאשר לאדים שנפלטו ממוצרי טבק מסורתיים.
  • שכיחות השריקות בנשימה ותסמיני הברונכיטיס בקרב הצעירים שנבדקו עלתה מ-12% ל-15% ומ-19.5% ל-26%, בהתאמה.
  • רוב הנבדקים (93%-76%) שנחשפו באופן פאסיבי לאדי ניקוטין במהלך המחקר היו בעלי סיכוי גבוה יותר להשתמש באופן אקטיבי במוצרי טבק או קנאביס או להיחשף לעישון פאסיבי של סיגריות ״רגילות״.
  • עבור נבדקים שנחשפו באופן פאסיבי לעישון סיגריות או קנאביס או עישנו או אידו באופן אקטיבי, חשיפה פאסיבית לאדי ניקוטין העלתה ב-40% את הסיכוי שידווחו על תסמיני ברונכיטיס וב-53% את הסיכוי שידווחו על קוצר נשימה.
  • ניתוח נתונים של 1,181 משתתפים בלבד שדיווחו שלא אידו או עישנו במהלך 30 הימים האחרונים העלה שהסיכוי שידווחו על שריקות או על קוצר נשימה עקב חשיפה פאסיבית לאדי ניקוטין היה גבוה פי 2, והסיכוי שידווחו על תסמיני ברונכיטיס היה גבוה פי 3.

 

ממצאי המחקר דומים לאלה של מחקרים שנערכו בנושא עישון כפוי ממוצרי טבק מסורתיים. הנה כמה מסקנות של החוקרים:

  • לא רק שסיגריות אלקטרוניות אינן מהוות תחליף ניקוטין עם השלכות בריאותיות פחותות, כפי שמנסים לשווק אותן, אלא שפועל הולכות ומצטברות ראיות לכך שבדיוק ההפך הוא הנכון.
  • החוקרים הביעו דאגה מכך ששיווק סיגריות אלקטרוניות מכוון במיוחד לאוכלוסיות צעירות.
  • לעתים מתגלה הבדל משמעותי בין תכולת הניקוטין המצוינת על אריזות סיגריות אלקטרוניות לבין התכולה הנמדדת בפועל במעבדה.

בישראל חל איסור על עישון במרחב הציבורי, הן של סיגריות רגילות והן של סיגריות אלקטרוניות. כהורים וכאנשי חינוך אנו יכולים כבר היום לעשות כל שביכולתנו על מנת לידע את ילדינו ואת בני הנוער על הסכנה שבחשיפה לעישון כפוי של מוצרים אלה, שכבר אין כל ספק שמאיימת על בריאותם.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן.

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך