רשמית: הסיגריות האלקטרוניות פוגעות בניסיונות להיגמל מסיגריות

המדע שולל את הטענה לפיה הסיגריה האלקטרונית היא מוצר גמילה

ממחקר ענק שנערך בארה״ב וכלל 13,000 מעשנים עלתה מסקנה ברורה: הניסיון להיגמל מסיגריות באמצעות עישון של מוצר אחר, ובכלל זה סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי, אינו אפקטיבי, ואף מביא לתוצאה הפוכה.

המחקר, שנערך על ידי ג׳ון פירס ועמיתיו, פרופסור לרפואת משפחה ולבריאות הציבור ב-UC San Diego, הוא הראשון שבחן אם מעשנים יכולים להמיר את עישון הסיגריות בתחליפים, כדוגמת הסיגריה האלקטרונית, מבלי למעוד ולחזור לעישון סיגריות. לדברי פירס, תוצאות המחקר הראו שהמעבר לסיגריה אלקטרונית הופך את הצלחת הגמילה מסיגריות לסבירה פחות, ביחס לאנשים שהפסיקו לעשן בבת-אחת.

במהלך המחקר נותחו נתונים אודות מעשנים שהפסיקו לעשן סיגריות, אשר נאספו מהמכון הלאומי לשימוש בסמים ומהמרכז למוצרי טבק של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). לאחר שתי בדיקות מעקב שבוצעו במרווחי זמן שנקבעו במחקר, נמצא כי 50% מהמעשנים לשעבר שחדלו לעשן בבת-אחת נותרו ״נקיים״ גם בבדיקת המעקב השנייה, בעוד שבקרב מעשנים לשעבר שניסו להיגמל מסיגריות באמצעות סוג אחר של טבק או ניקוטין, לרבות סיגריה אלקטרונית, רק 41.5% נותרו ״נקיים״ במהלך בדיקת המעקב השנייה. במילים אחרות, הסיכוי של האחרונים להיגמל היה נמוך ב-8.5%.

תוצאות אלה מפריכות את טענות יצרניות מוצרי הטבק והעישון, המציגות את הסיגריות האלקטרוניות כמוצר גמילה מעישון.

באופן תיאורטי, אידוי ניקוטין, כפי שמתרחש בשימוש בסיגריה אלקטרונית, אמור למחוק מהמשוואה כ-7,000 כימיקלים המצויים בסיגריות בעירה ובעשן שהן פולטות, רבים מהם רעילים. אלא שבפועל המציאות שונה, והשימוש בסיגריות אלקטרוניות הפך שנוי במחלוקת בארה״ב ובמדינות רבות אחרות, בשל ההשלכות הבריאותיות ארוכות טווח שעלולות להיגרם כתוצאה מרכיבים המצויים בנוזל האידוי או במחסנית, מלבד הניקוטין.

לפי הרופא הכללי של ארה״ב, האדים הנפלטים מהסיגריות האלקטרוניות מכילים חלקיקים זעירים שיכולים להישאף עמוק אל תוך הריאות, חומרי טעם כמו דיאצטיל (כימיקל הנקשר למחלות ריאה קשות), תרכובות אורגניות נדיפות ומתכות כבדות כמו ניקל, בדיל ועופרת. מלבד זאת, אינספור מחקרים מצאו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער הוא שער כניסה ישיר לעישון סיגריות ״רגילות״.

ב-2019 התפרצה בקרב בני נוער בארה״ב מחלת ריאות קשה המכונה EVALI (E-cigarette or Vaping Use-Associated Lung Injury), שנקשרה למכשירי אידוי לסיגריות אלקטרוניות המכילים ויטמין E אצטט, שהוא שמן דביק אשר עלול להיצמד לרקמת הריאה. נתונים מפברואר 2020 מראים כי המחלה הביאה למותם של 87 איש ויותר מ-2,800 חלו בה. במקרה אחד, נער אמריקאי בן 18 שהשתמש במכשיר אידוי משך שנה, אושפז עם מה שתואר כ״ריאות של אדם בן 70״.

טענותיהן של חברות הטבק והעישון כבר אינן מוטלות בספק: הן פשוט שגויות. המדע אומר זאת, החולים אומרים זאת וההיגיון הבריא אומר זאת גם הוא. סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר גמילה ״מזיק פחות״, אלא מוצר עישון לכל דבר, הגורם לתחלואה גבוהה, מעכב גמילה מסיגריות ומהווה שער כניסה לעולם עישון הטבק. אי לכך, הטלת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות, כמו זה המוטל על סיגריות רגילות, הינו צעד הכרחי בשמירה על בריאות הציבור, ובפרט על בריאות הנוער.

לכתבה המלאה באתר CNN לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך