״דור ללא עישון״: בלגיה, דנמרק וניו זילנד בפנים

על המדינות הראשונות שנוקטות ביוזמה המבטיחה, כצעד נוסף למיגור העישון

״דור ללא עישון״ הינה כותרת המתייחסת ליוזמות שמטרתן לפעול למיגור העישון החל מדור מסוים, כפי שהוגדר במתווה היוזמה, ומהוות אסטרטגיה אחת מתוך קבוצה של אסטרטגיות פעולה המקדמות מדיניות ״סוף משחק״ (Endgame) למגפת העישון. למשל, מדינה עשויה להגדיר איסור על מכירת מוצרי עישון לכל אדם שנולד החל משנה מסוימת.

וכך, בסוף 2021 הכריזה ניו זילנד על העלאה מדי שנה של הגיל שממנו ניתן יהיה לרכוש סיגריות ומוצרי טבק, כלומר בכל שנה יתווסף במדינה שנתון שיישאר מחוץ למעגל העישון. במלזיה חוקק חוק האוסר על מכירת כלל מוצרי העישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות, ואף על עישון בקרב אנשים שנולדו אחרי 2007, ובדנמרק תיאסר מכירת מוצרי עישון המכילים ניקוטין לכל אדם שנולד אחרי 2010, על מנת להגשים חזון של ״דור ללא עישון״ עד 2030. במקרה של דנמרק, מדובר במהלך הראשון בעולם שהחיל את האיסור גם על סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי המכילים ניקוטין.

שתי מדינות נוספות שפועלות במרץ לטובת דור ללא עישון הן הולנד, ששמה לעצמה יעד להגשים את המטרה עד 2040, ובלגיה, שקבעה את אותה שנה כשנת היעד, וכוללת תוכנית מקיפה לחסימת התערבות תעשיית הטבק והעישון ברגולציה, להעלאת מחירם של כלל מוצרי העישון, לצמצום דרסטי של מספר נקודות המכירה ועוד.

עוד מעניין לראות שיוזמות מסוג זה ננקטות לא רק ברמה הממשלתית אלא גם ברמה המקומית. בארצות הברית, העיירה ברוקליין שבמדינת מסצ׳וסטס לקחה את המושכות לידיים והעבירה חוק האוסר על מכירת כל מוצרי הטבק והעישון לדור המילניאלים, או ליתר דיוק – לכל מי שנולד משנת 2000 ואילך.

ישראל, לצערנו, עדיין לא קבעה יעד למיגור העישון, נכון לשנת 2022. שומה על משרד הבריאות להצטרף אל המגמה העולמית ולהציב יעד למיגור העישון, ומפת דרכים מפורטת להשגתו. אחת מהאסטרטגיות להשגת מטרת-העל של ישראל נקייה מעישון היא ״דור ללא עישון״, שעליה להיות מיושמת בהקדם גם במחוזותינו.

 

לקריאה על יוזמתה של ממשלת ניו זילנד לחצו כאן.

לקריאה על יוזמתה של ממשלת דנמרק לחצו כאן.

לקריאה על יוזמתה של ממשלת בלגיה לחצו כאן.

לקריאה על יוזמתה של ממשלת מלזיה לחצו כאן.

לקריאה על יוזמתה של ממשלת הולנד לחצו כאן.

לקריאה על היוזמה בברוקליין, מסצ׳וסטס, לחצו כאן.

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך