10 טקטיקות ללכידת ילדים ונוער אל עולם העישון

איגוד הריאות האמריקאי מרכז טקטיקות ידועות של תעשיית הטבק והניקוטין

איגוד הריאות האמריקאי מפרסם 10 טקטיקות שבהן נוקטות חברות הטבק והניקוטין כדי להדיח ילדים ונוער לעישון, גורם המוות הבודד המוביל הניתן למניעה, גם בישראל. למעשה, תעשיית הטבק והניקוטין זקוקה נואשות להתמכרותם של הילדים ובני הנוער למוצריה, על מנת לפצות על הפסד הרווחים הנגרם בעקבות מותם של צרכנים מבוגרים.

הנה כמה מהדרכים שבאמצעותן תעשייה זו מוליכה את הילדים ובני הנוער שולל, אל חיים של התמכרות, חולי ומוות בטרם עת:

  1. מוצרי עישון בטעמי ממתקים ופירות. למרות שהשימוש בטעמים שאינם טבק בסיגריות (למעט מנתול) נאסר בארצות הברית כבר ב-2009, האיסור אינו חל על מוצרי עישון אחרים, לרבות סיגרים וסיגריות אלקטרוניות.
  2. תמיכת סלבריטאים. לידוענים יש השפעה רבה על ילדים ונוער, שרוצים להידמות להם. אם סלבריטאי ״נתפס״ משתמש במוצר עישון, אין פלא שמעריציו יבקשו לחקותו.
  3. טענות בריאותיות שגויות (״נזק מופחת״). טקטיקה עתיקת יומין של חברות הטבק והעישון, המנסות להציג את מוצריהן כמוצרים ״לייט״, עם פילטר וכדומה, בעוד שגם אלה אינם מסוכנים פחות. בפועל, ב-50 השנים האחרונות הסיכוי למות מעישון גדל, למרות שרוב המעשנים עברו לעשן גרסאות לכאורה ״בריאות״ יותר של המוצרים.
  4. העישון הוא רק משחק. התעשייה משתמשת בהימורים ותחרויות כדי למשוך אנשים אל תוך מעגל העישון.
  5. קנה אחד – קבל אחד במתנה (אסור במדינת ישראל על פי חוק). למחיר המוצרים יש השפעה רבה על עישון בקרב בני נוער ובכלל, ולכן התעשייה מציעה על מוצריה מבצעים מפתים.
  6. פרסומות במגזינים פופולריים (אסור במדינת ישראל על פי חוק). קידום המוצרים בפרסומות במגזינים פופולריים בקרב ילדים ונוער.
  7. הצגת המוצרים בטלוויזיה ובקולנוע (כולל בסרטים מצוירים לילדים). הצגת המוצרים בסרטים ובסדרות מנרמלת את השימוש בהם בתפיסתם של ילדים ובני נוער.
  8. שימוש בדמויות מצוירות, כמו ג׳ו הגמל, שהוא הנפשה מושכת של הסמל המופיע על חפיסות הסיגריות של המותג Camel. טקטיקה זו התבררה כיעילה במיוחדת למשיכת ילדים להתמכרות לטבק.
  9. קידומי מכירות בחנויות (אסור במדינת ישראל על פי חוק). לדוגמא, השלטים והמודעות לקידום מוצרי העישון בחנויות נוחות, בתחנות דלק ובנקודות קמעונאיות שונות מוצבים בגובה העיניים של מתבגרים, ובסמוך לממתקים, מכיוון שהם קהל היעד.
  10. התייחסות אל בני נוער וצעירים כאל ״מעשנים מחליפים״ (מתוך ידיעה שמוצרי התעשייה הורגים את לקוחותיה הנוכחיים). מכאן נובע הפרסום האגרסיבי המכוון אליהם באופן ספציפי.

המודעות לטקטיקות הללו, שלעתים קרובות מיושמות בצורה מעודנת ומתוחכמת, היא צעד ראשון בדרך למאבק בהן.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן.

המיזם למיגור העישון לוגו לבן

כל העדכונים והחדשות
בנושא מיגור העישון
אצלכם למייל

הירשמו עכשיו