אין ספק שהעולם מודע יותר ויותר לסכנות העישון, עם זאת נראה שתעשיית הטבק והניקוטין ממשיכה לשגשג. איך זה יכול להיות? במיוחד כשמדי שנה מתים 8 מיליון בני אדם משימוש במוצרים שלה… 8000 מהם בישראל.
אחת הדרכים המדאיגות ביותר בהן התעשייה פועלת לשמר את כוחה היא באמצעות הפעלת מניפולציות על אוכלוסיה פגיעה במיוחד – הילדים והנוער. היא עושה זאת במטרה לטפח דור חדש של מעשנים שיהפכו עם הזמן ללקוחות קבועים (מכורים) ויחליפו את אלו שכבר אינם.
למה התעשייה מכוונת בעיקר לילדים ונוער?
- סיכוי גבוה להתמכרות – תעשיית הטבק והניקוטין יודעת שככל שאדם מתחיל לעשן מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שלו או שלה לפתח התמכרות ארוכת טווח. למעשה הנתונים מראים שכמעט 90% מהמעשנים המבוגרים, אלו שמתחזקים התמכרות שנים על גבי שנים, החלו לעשן לפני גיל 18.
- ערך כספי גבוה יותר – לתפוס ילדים ונוער בגילאים צעירים יסתכם ברווח מצטבר גבוה יותר. כמכורים הם ייקנו את המוצרים של התעשייה שנים הלאה.
- רגישות גבוהה יותר למסרים שיווקיים – החשיבה הביקורתית אצל ילדים נוער עוד לא לגמרי מפותחת מה שהופך אותם לקהל נוח מאוד להשפעה.
הדרכים העיקריות בהן התעשייה צדה את הילדים
תעשיית הטבק והניקוטין פועלת במגוון דרכים גלויות וסמויות במטרה לדחוף את הילדים והנוער לשימוש במוצרים שלה. הבנת המניפולציות הללו תאפשר לנו להגן על הדור הבא, להעצים אותו ולאפשר לו להתנגד ולשמור על עצמו.
- עיצוב מוצר
התעשייה מתאימה את המוצרים לילדים ונוער, במיוחד כשמדובר במוצרים החדשים יותר כמו סיגריה אלקטרונית – מוצר קל לשימוש, נוח להסתרה, בעיצוב מודרני ומתוחכם כולל אפשרויות להתאמה אישית, חיבור לטלפון הנייד, אפליקציות ועוד. - טעמים
השוק היום עמוס מוצרי טבק וניקוטין בטעמים שמושכים במיוחד את הילדים והנוער. הטעמים האלה גם מהווים אטרקציה בפני עצמם וגם הופכים את השימוש במוצרים ליותר "נעים" בלי טעמים קשים, בלי ריח רע, מה שגורם להם להיות הרבה יותר מזמינים, במיוחד למתחילים.
- סרטים וסדרות
בישראל יש חוק האוסר על פרסום מוצרי טבק וניקוטין. אחת הדרכים של התעשייה לעקוף את החוק היא באמצעות הכנסת עישון בכלל ושימוש במוצרי טבק וניקוטין אל סרטים וסדרות שמכוונות לילדים ונוער. - רשתות חברתיות
הרשתות החברתיות הן חלק מהותי מחייהם של הילדים והנוער. כמובן שאסור על פי חוק לפרסם בהן מוצרי טבק וניקוטין אבל, בניגוד לערוצי תקשורת מוסדיים, קשה למנגנוני הפיקוח והאכיפה לעקוב אחר כל מה שרץ ברשתות מה שמאפשר לתעשייה לנצל אותן לרעה באמצעות משפיענים, טרנדים, האשטאגז, תכנים ויראליים, אתגרים, פילטרים ועוד.
- נגישות
בשנים האחרונות ניתן למצוא מוצרי טבק וניקוטין כמעט בכל מקום – חנויות ייעודיות, פיצוציות, חנויות לצד הדרך, סופרמרקטים, חנויות באזורים סמוכים לבתי ספר, קניונים, אתרים ברשת וכו'… בכולם הילדים והנוער יכולים לרכוש אותן די בקלות על אף שבישראל יש חוק האוסר מכירת מוצרי טבק וניקוטין לקטינים אבל לצערנו החוק לא נאכף כלל. - מסרים "מלבינים"
כחלק מהניסיון שלה להתמודד עם ההכרה הגלובלית בנזקי העישון התעשייה מנסה ליצור בידול ולהצמיד למוצרים החדשים שלה טרמינולוגיה חדשה שאולי תשכנע את דור העתיד בכל זאת להתנסות ולאמץ את המוצרים שלה. מדובר בעיקר על מסרים סביב "טכנולוגיה מתקדמת", "נזק מופחת", דגש על בטיחות המוצר, תוי תקן שכאילו מציגים איכות מסוימת, קידום מחקרים מגמתי ושפה שנשענת על מושגים מדעיים. - מניפולציות פסיכולוגיות
התעשייה משתמשת בטקטיקות פסיכולוגיות כדי להעמיק את הקשר בין ילדים ונוער לעישון:- יצירת תחושת שייכות: לעתים קרובות הפרסום (גלוי וסמוי) של התעשייה מציג את השימוש במוצרי טבק וניקוטין כדרך להשתלב או להשתייך לקבוצה. התחושה הזאת מפתה במיוחד בגילאים האלו שמתאפיינים בתחושת זרות ודינמיקה חברתית מורכבת.
- ביטוי למרד: הרצון להצהיר על עצמאות ולמרוד בסמכות זה חלק טבעי מגיל ההתבגרות. התעשייה מנצלת את הרצון הזה וממסגרת את העישון כסוג של מרד, מה שהופך אותו לבחירה אטרקטיבית עבור הנוער.
- הגדרת זהות – החיפוש העצמי מגדיר גם הוא את גיל הנעורים, התעשייה מציגה את המוצרים שלה והשימוש בהם כדרך להגדרת סגנון וזהות אישית.
- שחרור חרדות ולחצים – תעשיית הטבק והניקוטין מקדמת כבר עשרות שנים את האשליה של ניקוטין ככלי להורדת מתחים (וזאת על אף שמחקרים רבים מצאו ששימוש בניקוטין מגביר חרדה).
- FOMO (פחד מלפספס דברים) –
לכולנו יש מידה מסוימת של FOMO, אצל ילדים ונוער הפחד הזה גדול במיוחד ולכן התעשייה מציגה את המוצרים ואת השימוש בהם כחוויה מיוחדת ש-"כולם לוקחים בה חלק", התנסות ש-"אסור לפספס"…
הסיגריה האלקטרונית - עוד מאותו הדבר וקצת יותר גרוע
לעין תמימה, כמו זאת של ילדים ונוער, סיגריה אלקטרונית היא משהו "אחר" לגמרי מכל מוצרי הטבק הישנים. רבים מהם אפילו טועים לחשוב שזה מוצר שבכלל לא קשור לאותה תעשייה.
למעשה מדובר בסוס טרויאני מתוחכם שתעשיית הטבק והניקוטין הצליחה להכניס לחיים של כולנו ובמיוחד של הילדים והנוער.
למה סיגריה אלקטרונית כ"כ מסוכנת
- סכנה לבריאות – מדובר במוצר ממכר ומזיק לבריאות שמכיל ניקוטין ואין ספור חומרים מסוכנים. מה שאומר שילדים ונוער שמעשנים סיגריות אלקטרוניות נמצאים בסיכון גבוה לנזק קוגניטיבי ופיזי.
- ניטרול חסמים – בניגוד למוצרי עישון ישנים יותר הסיגריה האלקטרונית "טעימה", בלי ריח רע, קלה מאוד לשימוש, אין שורף בגרון, אין צורך במצית או מאפרה ואפשר להמשיך לעשן אותה בלי הפסקה.
- יצירת בלבול – רוב האנשים ובטח ובטח ילדים ונוער לא לגמרי בטוחים מה נכון ומה לא נכון לגביה או איך להתנהג סביבה. למשל – הנחתם שהיא "פחות מסוכנת"? שאלתם פעם את עצמכם אם איסור העישון במקומות ציבוריים חל גם על הסיגריה האלקטרונית? אז קודם כל היא ממש לא פחות מסוכנת וכן, בהחלט אסור לעשן סיגריה אלקטרונית במקומות ציבוריים, שנית אתם לא לבד – זה בדיוק הבלבול שמאפשר לה לשגשג.
- נרמול – עד שהסיגריה האלקטרונית הגיעה היקפי תופעת העישון היו בסימן ירידה. הסיגריה האלקטרונית שינתה את המצב והחזירה את העישון למרחב הציבורי, במיוחד אצל ילדים ונוער.
ומרגע שנפתחה הדלת לנירמול של עישון מוצר אחד, יתר המוצרים לא איחרו לבוא.
מה אפשר (וצריך) לעשות?
כשמדובר בילדים ונוער חשוב להבין שכדאי וחשוב להתערב כמה שיותר מוקדם. לפי מחקרים שערכנו ילדים מתחילים להתנסות במוצרי טבק וניקוטין כבר בגיל 10 ולכן זה קריטי להתחיל לפעול בנושא כבר בגילאים האלה ועוד לפני כן.
הנה כמה אפשרויות:
- חשוב לצבור כמה שיותר מידע מהימן על מוצרי הטבק והניקוטין ועל המניפולציות השונות שמפעילה התעשייה (כאן אפשר למצוא סקירה של כל המוצרים הקיימים בשוק).
- לעקוב אחרי התכנים שהילדים נחשפים אליהם ברשתות החברתיות.
- לנהל בבית שיחות כנות, פתוחות ולא שיפוטיות בנושא (הנה מדריך שיכול לעזור לך עם זה) – שיחה אחת לא תועיל.
- חשוב להעלות את הנושא באופן עקבי ומתמשך בדרכים שונות (למשל כשעוברים ליד חנות שמוכרת את המוצרים או כשמישהו מעשן לידכם).
- לחלוק עם הילדים מידע מתוקף לגבי הסכנות הבריאותיות אליהן הם נחשפים מהרגע הראשון בו הם בוחרים להשתמש בכל מוצר טבק וניקוטין.
- לטפח אצל הילדים את היכולת לחשיבה ביקורתית והתנגדות להשפעות חברתיות.
- לספק לילדים תמיכה נפשית ואלטרנטיבות חיוביות.
- להפיץ את המסר לכמה שיותר הורים בכדי ליצור מעגלי השפעה רחבים וחזקים.
בואו נהיה שם בשביל הילדים שלנו
ונבטיח את איכות החיים שלהם היום ובעתיד
לשאלות, הכוונות נוספות או רעיונות, אנחנו כאן – info@smokefree.org.il
פרטים בנוגע להרצאות מקיפות ומעודכנות בנושא ניתן למצוא כאן