עישון בקרב בני נוער וצעירים

על הבעיה - שוק מוצקי הטבק והניקוטין

דור הולך ודור חדש בא, מוצרי העישון משתנים בהתאם לרוח הזמן, אך אסטרטגיות הפעולה של תעשיית הטבק לקידום מוצריהן שהוכחו כממכרים ומזיקים לבריאות – נותרו ללא שינוי. מוצרי העישון מכילים ניקוטין, הרכיב הפעיל, הממכר והרעיל בצמח הטבק, שאחראי להתמכרות ולתלות, לצד פגיעה קטלנית בבריאות.

יצרניות מוצרי הטבק והעישון ממקדות את מאמצי הפרסום והשיווק בקהל בני הנוער, שמהווים ״טרף קל״ הנופל במלכודות השיווק ביתר קלות. שכן, מחקרים מוכיחים כי ככל שההתנסות בעישון מתחילה בגיל מוקדם יותר, כך נדרשות פחות התנסויות על מנת להתמכר ועולה הסיכוי להתמכרות (תוצאות מחקרים המופיעות במסמכים פנימיים של יצרניות הטבק מעידות כי אם החברות לא תצלחנה לשבות את בני הנוער והצעירים ולהפוך אותם למעשנים עד גיל 20, סביר להניח שלא יהפכו למעשנים כלל). רק שילוב כוחות בין רגולציה וחקיקה, אכיפה אפקטיבית והסברה יעילה יסייע למנוע התחלות עישון בקרב בני הנוער.

בעשור האחרון, שוק מוצרי הטבק והניקוטין בישראל ובעולם עבר מדומיננטיות של מוצר אחד – הסיגריות בחפיסה – לשוק עם מגוון הולך וגדל של מוצרים: טבק לגלגול, טבק לנרגילות ונרגילות, סיגרלות וסיגרים, טבק להרחה וללעיסה, סיגריות טבק בחימום וסיגריות אלקטרוניות, לרבות ה"להיט" החדש בקרב בני הנוער – הסיגריות האלקטרוניות החד-פעמיות, הנמכרות בחנויות וברחבי הרשת ללא כל פיקוח או אכיפה. ברמת השטח, התפתחות זו כוללת פריסה של יותר מ-10,000 נקודות מכירה ברחבי הארץ, בקיוסקים, במינימרקטים, בחנויות מכולת, בחנויות נוחות, ברשתות מזון, במרכזי בידור ובילוי, בחנויות ייעודיות למוצרי טבק ועישון ועוד. שווי השוק בישראל מוערך בכ-11.7 מיליארד ש"ח בשנה. המשותף לכל המוצרים הוא הימצאותו של החומר הממכר והרעיל שבטבק – הניקוטין. חרף הנזק המוכח והידוע של העישון, מוצרי הטבק והעישון בישראל של 2022 הינם מוצר צריכה לכל דבר ועניין.

על הבעיה - דוח הולך ודור חדש בא

לקריאת מידע עדכני על מאפייני תופעת העישון בישראל >>

המיזם למיגור העישון לוגו לבן

כל העדכונים והחדשות
בנושא מיגור העישון
אצלכם למייל

הירשמו עכשיו