למען הסר ספק: הניקוטין כשלעצמו מגדיל את הסיכון בסרטן

מחקרים מדעיים מבוססים מצביעים על הקשר שבין ניקוטין לסרטן

העובדה שניקוטין ממכר ידועה לכל, ולכן חברות הטבק והעישון אינן יכולות עוד לנסות ולהסתיר אותה. לכן, הן מנסות להסתיר עובדה ידועה פחות, לפיה הניקוטין עצמו, ולא רק חומרים אחרים המצויים בסיגריות ומוצרי עישון, מגדיל את הסיכויים לפתח סרטן או למות ממנו. לצד ניסיונות התעשייה למסך את העובדה הזו, מחקרים רבים מוכיחים את ההפך.

חיפוש ב-Google עלול להניב דיסאינפורמציה ומיסאינפורמציה רבות בנושא, המקודם על ידי יצרני הסיגריות האלקטרוניות, שאינן כוללות טבק אך מבוססות על ניקוטין. אמירות כדוגמת ״ניקוטין אינו גורם לסרטן״, ״ניקוטין אינו גורם ידוע לסרטן״ ו-״4 מכל 10 מעשנים סבורים בטעות שניקוטין גורם לסרטן״. משפטים אלה, העולים בחיפוש, מעבירים את הגולש לאתרים שאמינותם אינה ידועה.

במקביל, חיפוש ב-Google אחר מחקרים רפואיים ראויים המפורסמים בכתבי עת מקובלים בעולמות הבריאות, מעלה תמונה אחרת לחלוטין. להלן רק כמה ציטוטים בודדים מתוך מחקרים כאלה:

״ניקוטין, אלקלואיד פסיכואקטיבי המצוי בטבק, נקשר להתפתחות סרטן קיבתי.״ (International Journal of Molecular Sciences, 2022).

״ניקוטין תורם לפתוגנזה של מגוון רחב של סוגי סרטן, כולל סרטן השד דרך הקרצינוגנים שלו, כמו NNK ו-NNN.״ (Breast Cancer 2022).

ומה בנוגע לסיגריות אלקטרוניות, אותן מנסה התעשייה לשווק באסטרטגיה של ״נזק מופחת״?

״ניקוטין בסיגריות אלקטרוניות עשוי לעבור ניטרוז בתאי עכברים ובני אדם ולהפוך לניטרוזאמינים, ובכך לגרום לשני אפקטים קרצינוגניים, לנזק לדנ״א ולעיכוב תיקון דנ״א, ותרסיס זה של סיגריות אלקטרוניות הוא קרצינוגני בקרב עכברים.״ (Mutation Research, 2022).

״למשתמשי סיגריות אלקטריות יש סיכון גבוה פי 2.2 לחלות בסרטן ביחס ללא-מעשנים.״ (Cancer Prevalence in E-Cigarette Users: A Retrospective Cross-Sectional NHANES Study).

כאנשי מקצוע, חשוב לעקוב אחר המידע הרפואי והמחקרי האמין והעדכני ביותר. קישורים למחקרים אמינים עדכניים הקושרים בין ניקוטין לתחלואה בסרטן תוכלו למצוא כאן.

 

מחקרים מדעיים מבוססים מצביעים על הקשר שבין ניקוטין לסרטן
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך