מדד התערבות תעשיית הטבק והניקוטין בפעילות הממשל 2021

ישראל משפרת עמדות עקב עלייה במודעות הציבור ונבחריו לתחבולות התעשייה

תעשיית הטבק והניקוטין היא אויב של ילדינו, חד וחלק. כשהתעשייה נוחלת הצלחה – מתעצמת הסכנה לבריאות הציבור בכלל, ולבריאות הנוער בפרט.

מסיבה זו, ארגון ה-GGTC (Global Center for Good Governance in Tobacco Control) פיתח את ״מדד התערבות תעשיית הטבק והניקוטין בממשל״, שלאורו נבחנת ומדורגת מעורבות תעשיית הטבק מול מקבלי ההחלטות במדינות שונות.

אלה 7 המדדים שהדוח בוחן:

  1. מעורבות תעשיית הטבק בפיתוח מדיניות
  2. פעילויות בתחום האחריות החברתית-תאגידית
  3. מתן יתרונות לתעשיית הטבק והניקוטין
  4. אינטראקציה לא-נחוצה
  5. שקיפות
  6. ניגוד עניינים
  7. צעדי מנע

 

בכל שנה, החל מ-2017, הארגון מפרסם דוח של הממצאים שעלו בבדיקות שערך. עד כה, דוחות עולמיים פורסמו ב-2019, ב-2020 וב-2021, כשבכל שנה מצטרפות למדד עוד ועוד מדינות. ישראל הצטרפה למדינות הנמדדות החל מהדוח הבינלאומי השני, ב-2020.

בדוח הבינלאומי השלישי, שפורסם כעת, ישראל מוקמה במקום ה-12 מתוך 80 מדינות (ביחס למקום ה-14 מתוך 56 מדינות ב-2020) ובמקום ה-4 מתוך 16 מדינות אירופיות (בשנה שעברה לא פורסם דירוג אירופי).

בדוח של 2021 ישראל קיבלה 43 נקודות מתוך 100 אפשריות (ביחס ל-48 בשנה שעברה), כאשר ככל שהציון נמוך יותר – ההתערבות של חברות הטבק והניקוטין בממשל קטנה יותר. במילים אחרות, ישראל שיפרה הן את מיקומה היחסי ואת מצבה האבסולוטי ביחס לשנה שעברה.

מלבד הדוח הבינלאומי, פורסם גם דוח שסוקר את המצב בישראל בנושא התערבות התעשייה בממשל. מן הדוח הישראלי, שנכתב על ידי המיזם למיגור העישון בשיתוף שבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, עו״ד אלעד גודינגר מההסתדרות הרפואית בישראל, ד״ר יעל בר זאב, יו״ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון ועו״ד עמוס האוזנר יו״ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עולה שהסיבה העיקרית לשיפור המיקום היא ירידה ברכיב הראשון של המדד, ״מעורבות תעשיית הטבק בפיתוח מדיניות״. אמנם בתקופה שנמדדה לא התקיימה פעילות חקיקה רבה בכנסת, בניגוד לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אך גם במסגרת הפעילות המצומצמת של הכנסת והממשלה – ניסיונות התעשייה להתערב נבלמו באלגנטיות על ידי הכנסת ומשרד הבריאות, זאת כתוצאה מעלייה במודעות לדרכי הפעולה של התעשייה, כמו גם ביקורת ציבורית הולכת וגוברת בנושא. אר רכיבי המדד נרשם השנה שינוי קטן לרעה, כלומר התגברות קלה של התערבות התעשייה בממשל, או שלא היה כל שינוי.

בין המלצות הדוח השנה מצויה קריאה להרחבת חובת הדיווח על פגישות עם נציגי התעשייה החלה על משרד הבריאות לכלל גופי הממשל וכן לקביעת תקופת צינון של 3 שנים לפחות במעבר של פקידי ממשל לעבודה בשורות תעשיית הטבק והניקוטין.

עלייה בדירוג במדד איננה סתם ״גאווה לאומית״, אלא אינטרס מובהק של כולנו, שיש לו השלכות ממשיות על בריאות ילדינו. תעשיית הטבק והניקוטין עושה מאמצים אדירים להכנסת כמה שיותר בני ובנות נוער למעגל העישון וההתמכרות, כולל פעילות מאומצת בכל דרג ממשל אפשרי. מחובתנו כהורים וכמחנכים לעשות כל שניתן כדי להילחם על בריאות ילדינו, וחרף פעולות התעשייה – להיות מודעים לפעולותיה, לדרוש מהמחוקק לספק מעטפת הגנה על ילדינו ולא לאפשר להם ליפול לציפורני חברות עם אינטרס מובהק להרוס את בריאותם וחייהם לשם רווח כלכלי.

לדוח הפרטני על ישראל לחצו כאן.

לדוח הבינלאומי לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך