עישון כפוי של אדי סיגריות אלקטרוניות גורם לתסמיני ברונכיטיס בקרב צעירים

מחקר חדש: השאיפה עצמה, ולא חומר ספציפי, מזיקה לכלי הדם

אנחנו לא יכולים לומר שהופתענו. שני מחקרים הקשורים זה לזה, האחד נערך על חולדות והשני על בני אדם, מצאו דמיון עצום בין ההשפעות של סיגריות טבק מסורתיות להשפעות של סיגריות אלקטרוניות על הלב וכלי הדם. מן המחקרים עולה שהשפעות מזיקות אלה על כלי הדם מקורן בגירוי של דרכי הנשימה עקב שאיפה של חומר זר, ולא בשל רכיב ספציפי שנמצא במוצרי העישון או האידוי. במילים אחרות, הנזק ללב ולכלי הדם נגרם לא מחומר מסוים, אלא מהעובדה שמשהו נשאף, לא משנה מה.

עישון סיגריות בעירה וסיגריות אלקטרוניות גורם לליקוי אנדותלי (ליקוי בתאי החיפוי המרפדים את כלי הדם והלימפה), שמתבטא בחוסר יכולתם של כלי דם גדולים להיפתח דיים על מנת לספק מספיק דם ללב ולרקמות אחרות. מטרת המחקרים היתה להבין מדוע הן סיגריות בעירה ומוצרי בעירת טבק אחרים והן סיגריות אלקטרוניות פוגמים בתפקוד האנדותלי, למרות שבבסיסם המוצרים שונים, או – מהו החומר שגורם לכך. מה שנמצא, כאמור, הוא שהלקות נגרמת לא מחומר מסוים, אלא מקלט של העצב התועה (קלט וגאלי) שמתקבל מדרכי הנשימה. ליתר דיוק, נראה שהלקות האנדותלית נגרמת על ידי מנגנון התלוי בעצב התועה, שמקורו בגירוי במערכת הנשימה ובעצבי החישה הריאתיים.

במחקר שנערך על חולדות נמצא גם שלא נדרשת צריכת ניקוטין לפגיעה בתפקוד כלי הדם, אך רמות גבוהות יותר של ניקוטין נקשרו לירידה ביכולת כלי הדם להתרחב.

במחקר שנערך על בני אדם, נמצא שהן אידוי ממושך והן עישון ממושך של סיגריות בעירה גורמים לשינויים בדם שמשפיעים על התפקוד האנדותלי, אם כי בדרכים שונות. למרות שההשפעות הפיזיולוגיות של המוצרים נמצאו דומות, בכל אחד מהמקרים הן נגרמות על ידי תגובות מולקולריות אחרות. מתוצאות המחקר עולה שאידוי גורם לשינויים בדם שמגבירים את פוטנציאל הדליפה של חומרים מכלי הדם, ושהן עישון והן אידוי גורמים לשינויים בדם המובילים לליקוי בתפקוד האנדותלי ולסיכון מוגבר לאירוע לבבי או בכלי הדם בקרב אנשים מעשנים/מאדים ללא בעיות בריאות אחרות.

ממצא נוסף הוא זה לפיו יכולתם של כלי הדם להיפתח דיים היתה נמוכה משמעותית (ביותר מ-5%) בקרב משתמשים בסיגריות אלקטרוניות או בסיגריות בעירה ביחס לאנשים שלא מעשנים ולא מאדים.

מסקנותיהם של החוקרים הן שלאידוי, כלומר לשימוש בסיגריות אלקטרוניות, עשויות להיות אותן השפעות על הלב וכלי הדם בדומה לסיגריות בעירה, אבל אידוי גורם בנוסף לכך להשפעות שליליות שאינן נגרמות מעישון, ולהפך – לעישון יש השפעות שליליות שאין לאידוי. מכאן נובע גם ששימוש בשני המוצרים במקביל יכול להיות האופציה הגרועה ביותר עבור בריאות כלי הדם, יותר משימוש בכל מוצר בנפרד.

כאמור, לא הופתענו. טענות ״הנזק המופחת״ של תעשיית מוצרי הטבק והעישון מתבדות פעם אחר פעם על ידי מחקרים מדעיים מוצקים, ועל הדבר להתבטא שחור על גבי לבן בקביעותיהם של המחוקק והרגולטור.

לדיווח המלא לחצו כאן.

 

סיגריות בעירה וסיגריות אלקטרוניות מזיקות באופן שווה לכלי הדם המיזם למיגור לעישון
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך