שמים לעצמנו רגל: השקעה פיננסית בחברות טבק

איך מוודאים שלא עוזרים לחברות הטבק לצמוח?

רבים המשקיעים בקרנות ובמניות נותנים למנהל ההשקעות שלהם יד חופשית, מבלי לדעת על אילו חברות, בפועל, שמים את הכסף שלהם. עצרו רגע לחשוב: האם הייתם רוצים להשקיע בחברה שמייצרת נשק שנמכר לארגוני טרור? סביר מאוד להניח שלא, ואם אתם קוראים את הכתבה הזו – אפשר להסיק שגם השקעה במוצר עישון שהורג לפחות 50% מצרכניו בטרם עת הוא לא משהו שאתם ששים לתמוך בו, בלשון המעטה.

בעידן קפיטליסטי הדורש לא פעם הצבת בלמים למניעת דריסה ערכים (במקרה הטוב) ובני אדם (במקרה הרע), התפתחו שני מושגים שמטרתם לנסוך אחריות בניסיוננו הלגיטימי לצבור הון ורווח: ESG, או Environmental, Social & Governance, הוא מונח המתאר שיקולים של אחריות סביבתית, חברתית ושלטונית בבואם של תאגידים, מוסדות ויחידים לבצע השקעות ומהלכים כלכליים.

SRI, או Socially Responsible Investments, הוא מונח הנגזר מזה הקודם ומתאר השקעות אחראיות, כלומר כאלה העולות בקנה אחד עם אחריות תאגידית. השקעות כאלה לוקחות בחשבון שיקולי ESG, לצד שיקולים אחרים. במבט-על, בזירת ההשקעות בחברות הטבק והניקוטין ניתן להילחם באמצעות רגולציות והנהגת חובת שקיפות מצדן של חברות בורסאיות וקרנות נאמנות. הפעילות במישור זה שייכת בעיקר לגופים הרגולטוריים, לחברי כנסת ולגופים מוסדיים נוספים, בסיוען של עמותות לשינוי חברתי, כמו המיזם למיגור העישון.

ברמת האינדיבידואל, לעומת זאת, קל מאוד לוודא שתיק ההשקעות שלכם אחראי ואינו מסייע לחברות טבק ועישון לצמוח. כל שתצטרכו לעשות הוא להיות מודעים לדבר, לשאול לגבי תמהיל תיק ההשקעות שלכם, ולדרוש השקעה בסל מניות ״ירוק״ או חברתי, התואם את שיקולי האחריות הסביבתית-חברתית. זה הכל. על הפעולה הפשוטה הזו תוכלו לסמן ״וי״ כבר מחר בבוקר, ובכך לתרום את חלקכם לעולם אחראי, מודע ובריא יותר.

להרצאת TED של ד״ר ברונווין קינג (אנגלית) לחצו כאן.

איך מוודאים שלא עוזרים לחברות הטבק לצמוח

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך