דירוג בינלאומי לפעילות בתחום המאבק בעישון

ישראל ניצבת במקום ה-7 באירופה

ב-2004 פיתח איגוד הסרטן האירופי (ECL) את דירוג ה-(TCS (Tobacco Control Scale, אשר נועד לבחון את מדיניות המאבק בעישון במדינות אירופה, זאת על מנת לשמש כלי למעקב אחר התקדמות ביישום צעדי המאבק בעישון ברחבי היבשת.

הדירוג מבוסס על מספר מדדים, בהם עלות מוצרי עישון, רגולציה בתחום האיסור על עישון במרחב הציבורי, היקף הפרסום הציבורי מטעם המדינה נגד עישון, מדיניות אזהרות בריאות על גבי חפיסות טבק וסיגריות, מדיניות איסור הפרסום והשיווק של מוצרי עישון ומידת התמיכה שמעניקות המדינות לאזרחיהן בגמילה מעישון. המדד נערך על בסיס שאלון אשר נשלח למדינות שהסכימו למלא בו את הנתונים הרלוונטיים, ומתפרסם אחת ל-3 שנים.

ב-2019 ישראל דורגה לראשונה במדד המאבק בעישון, כשהיא ניצבת במקום ה-7 באירופה. לשלושת המקומות הראשונים הגיעו אנגליה, צרפת ואירלנד. ישראל הצטרפה למדד בעקבות בקשת המיזם למיגור העישון, כאשר משרד הבריאות היה שותף לריכוז ועיבוד הנתונים הרלוונטיים לצורך הדירוג.

דירוג שבע המדינות המובילות במדיניות למאבק בעישון ונזקיו

 

בשקלול הציונים שקיבלה ישראל עבור כל מדד שנבחן בקביעת הדירוג, הוענקו לה 61 נקודות מתוך 100 אפשריות, לפי ההתפלגות הבאה:

מחיר הסיגריות – 27 (מתוך 30)
איסור על עישון במרחב הציבורי – 15 (מתוך 22)
תקציב ממשלתי למאבק בעישון – 1 (מתוך 10)
איסור על פרסומות – 11 (מתוך 13)
אזהרות בריאות – 1 (מתוך 11)
תמיכה בגמילה מעישון – 6 (מתוך 10)
מאבק בסחר בלתי חוקי – 0 (מתוך 3)
יישום סעיף 5.3 של ה-FCTC – האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק – 0 (מתוך 2)

בהתייחסות עורכי המדד למדיניות העישון בישראל, צוינה לחיוב העובדה לפיה היא נמצאת במקום הראשון באירופה במחירי חפיסות הסיגריות, ולשלילה העובדה שישראל עדיין מאפשרת פרסום מוצרי עישון בעיתונות המודפסת.

המקום ה-7 הוא מקום מכובד להתחיל בו, והוא מעיד על פעילות נמרצת ומוצלחת של גורמים רבים בישראל, ביניהם חברי כנסת, גורמי ממשל וארגוני חברה אזרחית, למען חברה בריאה יותר ונקייה מעישון – אך אין לעצור בו. כאשר כל בן נוער חמישי בישראל מעשן, הדרך למיגור תופעת העישון עוד ארוכה ומפותלת.

לאתר ה-TCS לחצו כאן.

לדירוג ה-TCS לשנת 2019 לחצו כאן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך