לגזור ולשמור: מידע וסיוע ביישום אמנת ה-FCTC

למי לפנות, מתי ובאיזה עניין?

ב-2003 פרסם ארגון הבריאות העולמי WHO את האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק (FCTC), עליה חתומה גם ישראל. במסגרת עבודתה, מזכירות האמנה משתפת פעולה עם 8 חממות ידע שממקדות את פעילותן בסעיפים והיבטים שונים של האמנה, ומסייעות למדינות החתומות עליה בהטמעתה ויישומה.

תחומי העיסוק והידע של 8 החממות המרכיבות את המערך הם:

אתגרים משפטיים – החממה עוסקת באתגרים משפטיים ביישום ה-FCTC, מסייעת למזכירות האמנה להקל על חילופי מידע ושיתופי פעולה עם המדינות החתומות על האמנה, מספקת סיוע טכני ומעבירה הכשרות בנושא.

מעקב – החממה מקדמת את יישום סעיף 20 של ה-FCTC (״מחקר, מעקב וחילופי מידע״) ותומכת במדינות החתומות על האמנה ביישומה בתחומי המעקב אחר הטבק וגישת ה״בריאות בכל מדיניות״.

טבק נטול עשן – החממה מסייעת למדינות החתומות על האמנה לשפר את הפיקוח על מוצרי טבק נטול עשן (טבק הנצרך דרך הפה או האף ללא בעירה, למשל על ידי לעיסה), ואוספת, מייצרת ומשתפת ראיות בנוגע להיבטים שונים של טבק נטול עישון, על מנת לעדכן כל מדיניות בנושא.

נרגילה – החממה פועלת לשיפור ושיתוף הידע על עישון נרגילה ברחבי העולם, מתמקדת במחקר ובנייה של ידע מקיף הקשור להשפעות הבריאותיות של עישון נרגילה, פועלת לעיצוב שיח עולמי בנושא מניעה ופיקוח על שימוש בנרגילות ומנחה גופים רגולטוריים בנושא.

מיסוי – החממה תומכת במדינות החתומות על האמנה בכל הנוגע לתחומי המיסוי (סעיף 6) והסחר הבלתי חוקי (סעיף 15), באמצעות סדנאות והכשרות, ספרייה מקוונת, סיוע טכני והפצת ידע.

שיתוף פעולה בינלאומי – החממה מזהה ומגיבה לצורך בשיתוף פעולה העולה בקרב מדינות החתומות על האמנה, בתאום עם מזכירות האמנה, מפתחת התערבויות לשם שיתופי פעולה פורים, מזהה ומתאמת השתתפות בכנסים, בסוכנויות ובמוסדות בינלאומיים להטמעת האמנה ומתאמת פעילויות עם סוכנויות שיתוף הפעולה הבינלאומיות של המדינות החברות בה.

סעיף 5.3 של ה-FCTC – החממה מספקת אסטרטגיות וכלים למענה לסיכול התערבות תעשיית הטבק ולקידום עקביות במדיניות הפיקוח על הטבק ברמה המדינית, האזורית והעולמית.

סעיפים 17 ו-18 של ה-FCTC – החממה פועלת לקידום ויישום סעיפים 17 ו-18 של האמנה, הנוגעים לחלופות בנות-קיימא כלכלית לפועלי ומגדלי טבק (ולעתים גם למוכרים יחידים), ולהגנה על הסביבה ועל בריאות האדם.

מומלץ לאלה העוסקים בתחום המאבק בעישון ״לגזור ולשמור״ את הרשימה, על מנת לפנות באופן ישיר, מהיר ויעיל אל הגורם המתאים לשם התייעצות בכל סוגייה, בעת הצורך.

למידע מלא ולקישורים לחממות לחצו כאן.

מידע וסיוע ביישום אמנת ה-FCTC למי לפנות, מתי ובאיזה עניין

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך